Varför äta låtsaskött?

 
I början av min vegetariska resa, alltså när jag åt kött en till två gånger i veckan men annars vegetariskt, så frågade jag mig många gånger varför så många vegetarianer äter låtsaskött.
 
Det är en fråga som jag nu insett att jag inte var den enda som frågade mig. Det är jättemånga personer som frågar sig det, speciellt icke-vegetarianer.
 
Varför inte äta kött trots att du verkar vilja äta det eftersom du väljer ett vegetariskt alternativ som låtsas vara kött?
 
Det finns många orsaker till att inte äta kött eller att bara äta en liten mängd kött. Miljön, hälsan, djurrätt, you name it.
 
Att däremot välja något som låtsas vara kött när du valt bort kött kan också ha många orsaker. Du kanske rent av saknar kött men inte känner att det är värt att äta det. Du kanske inte har den tid och ork att laga mat som behövs för att laga något från grunden. Du kanske rent av är väldigt ny med vegetariskt och inte vet vad du kan laga istället för det kött du brukade laga.
 
Jag har många gånger ifrågasatt vegetarisk mat som ser ut som kött, men ju mindre kött jag åt desto svårare blev det för mig att hitta på mat utan att det skulle bli alltför tjatigt. Även om jag älskar röda linser och vita bönor så vill jag inte äta grytor på det varje dag. Ibland så träter inspirationen och ibland så saknas helt enkelt tid för att laga något vettigt vegetariskt.
 
Då insåg jag, varför fåna mig? Det är inte som att köttätare aldrig äter halvfabrikat. Och det är inte som att halvfabrikaten av vegetariskt egentligen låtsas vara kött vid alla tillfällen.
 
Ta till exempel falafel. Det är inte som att falafel låtsas vara en köttbulle. Den är rund för att det är en praktisk form. Den försöker inte ens smaka som en köttbulle.
 
Eller tofu. Det är inte som att tofun försöker låtsas vara typ ost. Tofu är supergammalt, uppfanns av munkar i Kina för 2000 år sedan. Liksom tempeh och seitan också är supergammalt och uppfanns för sådär 1000-2000 år sedan.
 
Sen om vi tänker på det där med formen. Varför ska det se ut som kött? Som sagt är rund en praktisk form, men även korvform och bifform är praktiska former. Att äta en tjock halloumiskiva eller en sojabiff i ett hamburgerbröd får inte halloumiskivan eller sojabiffen att bli låtsashamburgare, även om många tror det. Det är egentligen bara ett enkelt sätt att äta det på. Snott från hamburgertrenden. Precis som att många rätter på kinesiska restauranger i Sverige har snott saker rätter som från början innehöll tofu men där de bytt ut tofun mot till exempel kyckling (för pressade sojabönor är ju såå läskigt). Sen det här med korvformen och varför den är praktisk, ja det är ju bara att pressa ut något ut en strut/cyliner eller att rulla något så ser vi att det är en praktisk form. Ärtsoppa, risgrynsgröt och mandelmassa kommer också i korvform när vi köper det i affären.
 
Så, nästa gång någon påstår att många vegetariska rätter försöker låtsas vara kött, förklara att det är praktiska former, att falafeln faktiskt uppfanns före köttbullen och att det finns många saker du köper i affären som har korvform. Faktum är att lika mycket köttmat låtsas vara vegetarisk som att vegetarisk mat låtsas vara kött, om vi ska räkna till vad som kom först.
 

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Mitt liv med social fobi och ångest

Ah, denna klassiker..."ameh varför äter du nåt som ser ut som kött, då kan du ju lika gärna äta kött"...suck! Folk som säger så är så dumma i huvudet så jag orkar inte ens argumentera mot dem. Men det där med falafeln ska jag definitivt ta upp nästa gång någon idiot kallar det för "vegetariska köttbullar".

Något som däremot stör mig är när tillverkarna av vegetariska produkter anstränger sig för att det ska se ut som kött. Korvar, färs, bacon...speciellt bacon! Tror det är Hälsans Kök som säljer den. Hallå?! Varför?!? Jag blir bara äcklad.

Svar: Ja, Hälsans kök har väldigt mycket där de faktiskt ansträngt sig för att det ska se ut som kött. Tror att deras målgrupp framförallt är personer som precis blivit vegetarianer. Deras "à la bacon" smakar förresten inte ens som bacon, den ser bara ut som det :P
Intersexorwhat

2014-10-14 @ 19:02:37
URL: http://theworryingkind.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0