Recension nummer 8: Kung Markatta Ingefärsdricka

 
Kung Markatta Ingefärsdricka
 
Märke: Kung Markatta
Namn: Ingefärsdricka
Märkningar: EU-ekologisk, Klimatkompenserade transporter
Köpt på: Ica Maxi, Uppsala
Innehåll: Kolsyrat vatten, ekologiskt rörsocker, ekologisk ingefära, ekologisk citronjuice, ekologisk grapefruktjuice, ekologiskt ingefärsextrakt, jäst.
Volym: 275 ml
 
Flaskan: En glasflaska i ljust blått glas. Etiketten är mörkblå med vit text, samt märkets logotyp i vitt och rött och kapsylen är silverfärgad. Jag tyckte att flaskan hade en fin blå ton. Jag tyckte även att de hade kunnat kalla drycken för Ginger Beer istället för Ingefärsdryck, eftersom de skrivit "En kolsyrad dryck av typen ginger beer med uppfriskande smak av ingefära och citron." precis under namnet. Jag tänker att "ginger beer" är ett så pass etablerat namn att det vore bättre att kalla den för det rakt ut när de ändå skriver under att det är det det är. Sambon tyckte att flaskan var svagt blå och såg ut som en vanlig läskflaska men med längre hals, så att den ser lite gammaldags ut.
 
Dryckens utseende: Jag tyckte att drycken var grumlig och hade bitar i sig. Sambon tyckte också att den var grumlig och hen tyckte att den var svagt gul eller vit.
 
Lukt: Jag tyckte att den luktade väldigt mycket som inlagd ingefära samt lite citron. Sambon tyckte att den luktade lite ingefära och lite sockerdricka.
 
Smak: Jag tyckte att den smakade ingefära, lite citron och lite beskt. Jag tyckte att den är god men lite tunn i smaken. Jag tyckte att den bränner rätt lite, samt att det är en av de godaste ingefärsdryckerna vi testat hittills (den slår dock inte Bundaberg tycker jag). Sambon tyckte att den var söt och hade konstig bismak, kanske en smak av lime. Hen tyckte att den brände lite efter ett tag och att den hade lite ingefärssmak. Dock tyckte hen att den var ganska söt och sur. Hen tyckte att den funkar bra som läsk.
 
Betyg: 4 från mig, 3 från sambon.
 
Kung Markatas Ingefärsdricka räckte till två sådana här stora glas
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0