Recension nummer 3: Buffés recept på ginger beer

 
Receptet urklippt ur tidningen Buffé. Jag följde det dock inte till punkt och pricka.
 
 Här ligger alla ingredienserna (förutom vattnet förstås).
Citronerna är inköpta vid olika tillfällen
och vi har mest väntat på ett tillfälle att kunna bli av med dem,
men det är alltså därför de ser så olika ut i storlek och färg.
Btw, muscovadosocker luktar och smakar som russin.
 
Namn: Buffés ginger beer
Från: Icas kundtidning Buffé
Ingredienser (Vi ändrade receptet lite för att göra det ännu bättre, enligt oss): En ca 10 cm lång skalad ingefärsrot (Alltså, de måste ha menat 10 cm istället för 5 cm egentligen, för annars kommer vi inte upp i någon "ca 1 dl" utan bra mycket mindre, i alla fall inte om du som oss inte ville ha med det trådiga från den rivna ingefäran. Dessutom ville vi bli av med all ingefära vi hade.), skal från 2 citroner (vi hade tänkt ta från tre citroner, men den tredje hade fått fult och konstigt skal), saft från 3 citroner, 1 dl muscovadosocker, 1 liter kolsyrat vatten.
 
Jag gick ifrån receptet lite genom att skala ingefäran,
för ingefärsbitar tänkte jag skulle vara gott i drycken,
men skalet lät inte så gott att ha i.
Skala ingefära gör du lättast med något som inte är så vasst,
till exempel en sked eller en matkniv.
 
 Här har jag blandat riven ingefära, rivet citronskal och pressad citron.
Bilden är tagen precis innan jag hade i muscovadosockret.
 
 Här häller jag i kolsyrat vatten som jag kolsyrat i min Sodastream.
Har du ingen Sodastream kan du alltid köpa naturellt kolsyrat vatten,
men har du en Sodastream så är det förstås billigare att använda den.
 
 Vi har ginger beer:en i en tillbringare av plast. Fancy enough.
 
Dryckens utseende
Före silning: Jag tyckte att det var mycket gojs i denna dryck. Jag tyckte också att den var grumlig och brun-gul.
Efter silning: Jag tyckte att den fortfarande var grumlig, men inte fullt lika grumlig. Färgen tyckte jag var lite annorlunda, mer orange än brun-gul. Sambon tycker att den ser ut som mäsk eller Gotlandsdricka.
 
Lukt
Före silning: Jag tyckte att den framförallt luktar citron, men med en liten touch av ingefära.
Efter silning: Efter silning tyckte jag inte att den luktade så mycket längre, lite citron tror jag. Sambon tycker att den luktar citronskal.
 
Smak
Före silning: Jag tyckte att den var sur och att gojset som låg i var beskt. Så vi valde att sila ginger beeren. Vi lät först bli att sila för att vi ville ha bitarna av ingefäran, men citronskalets beskhet tog över smaken.
Efter silning: Jag tyckte att den var besk och smakade mest citron, men ingefäran bränner rätt bra. Skulle jag göra om den så skulle jag inte ha fullt så mycket citronsaft. Den smakar inte mycket ingefära alls, det enda som känns av ingefäran är att det bränner, så därför skulle jag ta mindre citronsaft så att ingefärssmaken kommer fram. Jag skulle också skippa citronskalet helt och bara använda citronsaften, för smaken av citronskalet är det som smakar beskt och det tar över hela drycken. Sambon tycker att den är sur och brännande. Hen tycker att den är lite för besk och smakar för mycket av citronskalet. Hen tycker dock att den är väldigt nice och lite udda, samt att den skulle vara mycket godare om beskheten minskades.
 
Betyg
Jag: 3, men med de föreslagna förändringar jag skrivit skulle den nog bli en 4:a.
Sambon: Stark 3:a, men potentiellt en 4:a om den gjordes mindre besk.
 
Så här ser den ut efter filtreringen, typ i alla fall,
telefonen tyckte inte om att återge färgen helt perfekt,
den är inte fullt sådär brun i verkligheten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0