Är du smartare än genomsnittet?

 
Majoriteten av alla människor tror att de är smartare än genomsnittet.
 
Sug på den karamellen en stund. Fundera på vad det innebär, innan du läser vidare.
 
...
 
Majoriteten av alla människor tror att de är smartare än genomsnittet. Det är en ekvation som inte går ihop. Om vi skulle ta en grupp människor, så pass stor grupp att de skulle utgöra majoriteten av alla människor, då skulle de även utgöra genomsnittet av alla människor. Om vi skulle ta gruppen av människor som tror att de är smartare än genomsnittet så skulle det vara genomsnittet av alla människor som trodde det. Det går inte att vara både smartare än genomsnittet och ligga på genomsnittet i smarthet.
 
Det här tycker jag är ett intressant fenomen. Det tyder på att vi lever i oss själva väldigt mycket. Vi tror på oss själva. Vi litar på oss själva. Våra egna övertygelser är det vi ser som de rätta övertygelserna.

Jag tror att jag är smartare än genomsnittet. Varför skulle jag inte tro det? Enligt min världsbild så stämmer vissa saker och andra saker stämmer inte, sen kan min världsbild förändras och jag kan inse saker på vägen som får mig att tänka att jag har blivit smartare. Av att låta oss själva inse saker kan vi bara bli smartare, enligt oss själva, oavsett om vi har rätt eller fel enligt resten av världen.
 
Bara för att jag tror eller upplever att jag är smartare än genomsnittet betyder inte det att jag egentligen är lite dumdristig, för det skulle göra mer än hälften (alltså majoriteten) av alla människor lite dumdristiga, vilket vi inte är. Ibland tror vi helt enkelt på saker som inte är sanna, vi ifrågasätter inte tillräckligt eller ifrågasätter för mycket. Som när det för första gången ifrågasattes att jorden var platt, någon ifrågasatte det och påstod att jorden egentligen är rund. De flesta andra tyckte att hen var dum i huvudet som trodde att jorden var rund. Alltså trodde majoriteten av alla människor att de var smartare än personen som trodde att jorden var rund, trots att personen som trodde att jorden var rund var den som hade rätt.
 
Det är det här som gör att vi än idag måste kämpa för allas lika värde, oavsett om det gäller kvinnor, transpersoner, funktionsnedsatta, icke-mänskliga djur eller någon annan grupp med individer, eller en enstaka individ för den delen. För trots att det är självklart för en person att det inte är något fel på homosexuella eller att icke-mänskliga djur också har känslor så betyder inte det att det är självklart för någon annan. Det är därför vi måste fortsätta att diskutera och argumentera. Det är därför vi måste fortsätta att forska om allt som går att forska på. Idag är det vetenskapligt bevisat att icke-mänskliga djur har känslor, att kvinnor kan få orgasm och att det finns personer vars biologiska kön är varken man eller kvinna, trots detta är det fortfarande personer som inte tror på detta eller rent av inte vet om det. Det finns många som inte tror på vetenskap, "Vetenskapsmän har ju haft fel förr" (citat från min ena förälder), men utan den hade vi inte kunnat veta att majoriteten av alla människor tror att de är smartare än genomsnittet. För det tror de. Det tror vi. De flesta av oss tror sig vara smartare än genomsnittet. Jag tror att jag är smartare än genomsnittet, även om jag antagligen inte är det (statistiskt sett), det är inget jag kommer att gömma under en stol, för om jag inte hade trott mig vara smartare än genomsnittet hade jag aldrig velat diskutera eller argumentera för mina åsikter, min världsbild, min livsåskådning. Hade jag inte trott att jag var smartare än genomsnittet så hade jag aldrig startat den här bloggen.
 
Tror du att du är smartare än genomsnittet?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0