"Ursäkta, sa du glittra?"

 
RFSU har infört ett nytt ord som de genomgående kommer att använda i sina skrifter när de syftar till kvinnlig onani. Ordet "klittra".
 
Min första reaktion var att det låter som massa andra söta ord, glittra, kvittra, fnittra, och så vidare. Är det en okej reaktion när jag inte tycker att det är en okej reaktion när andra säger "'Hen' betyder höna på engelska!"? Kort och gott: Ja, det är en okej reaktion.
 
Skillnaden mellan att "hen" jämförs med engelska ordet för "höna" och att "klittra" låter som flertalet svenska gulliga ord är just att vi pratar om ett svenskt ord. Det spelar ingen roll att "hen" betyder "höna" på engelska, för vet du vad? "Fart" betyder "prutt", "slut" betyder "slampa", "barn" betyder "lada", "kiss" betyder "kyss", "full" betyder "mätt" och "gift" betyder "present", på engelska. (Om du vill se fler argument för "hen" kan du läsa detta inlägg.)
 
Dock borde det ju finnas svenska ord som låter som andra svenska ord? Ja, absolut. Men är det inte lite problematiskt att ett ord för kvinnlig onani rimmar på bara massa söta ord? Blir det inte lite för mycket "Tihi" och ytterligare gömmande av den kvinnliga sexualiteten. Den kvinnliga sexualiteten är redan gömd som det är, varför göra det till ännu mer "Tihi"?
 
Och på tal om kvinnlig. Alla med fitta (eller kanske vi ska dra det till klitoris denna gång, för att det är därifrån "klittra" kommer) är inte kvinnor på samma sätt som att alla kvinnor inte har fitta (eller klitoris dårå). Trans*perspektivet går helt förlorat. Jag tror inte att det finns så många fittbärande transmän där ute som vill ta till sig "klittra" även om de har en klitoris, på samma sätt som att jag inte tror att en kukbärande transkvinna skulle vilja ta till sig ett ord som trots att det ska ha med kvinnlig onani att göra refererar till en kroppsdel hen inte har.
 
En tredje aspekt av det är att det sedan tidigare fanns ett mer eller mindre etablerat ord för "kvinnlig onani", eller snarare fitt-onani, beroende på hur vi ser det. Nämligen "pulla". En del verkar ha uppfattningen om att "pulla" endast är onani i form av att föra in något i vaginan, men när jag var liten användes det om all fitt-onani som benämndes under Kropp och knopp-sidorna i KP. Så, jag skulle säga att KP har rätt medan alla andra har fel, eftersom KP etablerade ordet väldigt väl i sin tidning.
 
Förresten så kollade jag in resultatet i omröstningen kring ordet. "Klittra" fick 30% av rösterna. Jag personligen kan ju tycka att det är konstigt att något som bara får 30% ja går igenom. Pulla kom på andra plats med 16% av rösterna. Inte så konstigt förresten att alla orden fick så få röster när de tog fram 34 förslag som skulle röstas om, och alla förslagen ställdes emot varandra.
 
"Pulla" är det ord jag främst använder om fitt-onani. Om jag inte är könsneutral och säger "onanera" eller "onna". Jag har förresten tagit en titt i mitt blogg-arkiv för att se om det fanns några inlägg där jag använt "pulla", och ja, det fanns det. Ett inlägg från 2011 om ords ursprung, ett inlägg från 2012 om ord som går att använda om både män och kvinnor eller som bara går att använda om kvinnor, samt ett inlägg från 2013 om sexets terminologi.
 
Vad tycker ni om ordet "klittra"? Är det för sött? Är det för mycket fokus på klitoris? Är ordet onödigt eftersom det finns andra/bättre ord för samma sak? Är trans*perspektivet förlorat? Borde det ha fått fler röster? Borde kanske rent av R:et bort så att det blir ett verb av smeknamnet för klitoris? Eller håller ni inte med mig alls angående detta?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0