Liten biologilektion om kön

Jag är precis hemkommen från en föreläsning om kromosomer, könsceller och autosomala celler, vilket påminde mig om en sak.

För ett tag sedan fick jag höra en berättelse, berättad av en gammal dam. Hon berättade en historia om några mycket nära släktingar till mig. Det var som så att den jag ser som min "näst närmaste släkting"* har en tvilling och den gamla damen en gång i tiden var deras barnflicka. Barnflickan berättade bitar ur hur det var att vara barnflicka åt dessa barn, så kom hon till den biten om tvillingarnas dop och hon uttryckte sig så här: "Han var så stolt under dopet! Han var så stolt över att han inte enbart hade tillverkat en, utan TVÅ små mirakel!"

Stopp! Vänta! vad hände nu?! Trodde de verkligen att det var så på den tiden?

Svar: Ja, uppenbarligen. Jag vet inte när folk började förstå saker lite bättre, men långt in på 1800-talet trodde en i alla fall att mannen planterade ett frö i kvinnan och att fröet tyckte om den miljö som fanns i kvinnan, så där växte fröet till ett barn. Det barn som kom ut var alltså enbart mannens förtjänst. Det fanns även andra teorier under den tiden, bland annat om att kroppsvätskorna blandades och sånt, vilket visserligen känns mer logiskt, men det har inte riktigt med detta ämne att göra.

Tvåäggstvillingarna var alltså pappas förtjänst?

Det heter "två-äggs-tvilling" av en anledning, det är inte enbart för att det är ett roligt ord. Hur kan en biologisk man göra upphov till två äggceller, två kvinnliga könsceller? Visst att det finns intersexuella och transpersoner, men en som föds som man kan inte göra upphov till kvinnliga könsceller. Det bara är så.

Sen vill jag diskutera mitokondrier också. För er som inte vet så är mitokondrier organeller (cellorgan) som finns i våra celler i hela kroppen. Mitokondrierna finns även i andra eukaryoter (djur, växter, svampar m.m.) och de är egentligen bakterier som för många miljoner år sedan tog sig in i eukaryota celler. Mitokondrier har eget DNA som inte har någon koppling till det kromosomala DNA:t (det DNA som finns i cellkärnan, alltså det DNA som innehåller den viktigaste delen av vår genetiska information). Mitokondrierna bär på information om cellrespiration (cellandning) och hjälper oss att ta upp energi.

Vad är det som är så intressant med mitokondrierna då? Jag skulle vilja säga att det mest intressanta (förutom att de en gång i tiden var bakterier) är att de enbart nedärvs från modern. Du har samma mitokondriella DNA som din mor, mormor, mormors mor och dina syskon (avvikelser kan förekomma då det kan uppstå smärre mutationer på vägen). För att förtydliga: Både din biologiske far och din biologiske bror har mitokondriellt DNA, men du och din far har inte samma medan du och din bror har samma (dvs. om ni har samma biologiska mor).

Det finns en enkel förklaring på detta. När könsceller (ägg respektive spermier) skapas så skapas de på olika vis. Ägget kommer att behöva mycket energi för att klara av att inta en spermie och för att klara av den långa processen som väntar, alltså innehåller äggcellen mitokondrier. Däremot spermien måste simmar, det är det den behöver energi till. Spermiens mitokondrier sitter på flagellen (dess svans, saken som den simmar med) och när spermien upptas av ägget så blir svansen, med mitokondrierna, kvar på utsidan och därmed nedärvs det mitrokondriella DNA:t enbart från modern.

Nu kanske ni börjar tycka att jag pratar alldeles för mycket för kvinnorna, men jag tror att det kan behövas. När så många fel står inristade i vårt samhälle, då måste folk upplysas om det rätta.

Det finns i alla fall en sak som män kan vara stolta över. Varje autosomal cell ("vanlig" kroppscell) har en X- och en Y-kromosom i sig, men era könsceller har en antingen en X- eller en Y-kormosom. Det är mannen som ger upphov till barnets kön. (Så ni i de religiösa samfund där män klagar över kvinnor som föder nya kvinnor. Inse att ni har fel.) Y-kromosomen kan göra en sak som ingen annan kromosom kan göra, Y-kromosomen kan aktivera vissa gener som finns i X-kromosomen, vilket ger upphov till manliga drag och funktioner.

Som avslutning vill jag ge er två tankeställare. Ni får hemskt gärna skriva som kommentar hur ni ställer er i de två påståendena.

För det första: Vad skulle du säga till en man som kallade sina spermier för sina killar? ("Det där är mina killar det!")

För det andra: Varför producerar en man miljontals spermier varje dag när en kvinna enbart producerar 400000 under hela livet? (Bör kommenteras att alla ägg är färdiga vid födseln, men några dör med tiden och i slutändan finns det enbart 400 ägg kvar som får vara med om en ägglossning.)

Som ni ser så påminde mig föreläsningen inte enbart om en, utan FLERA små saker!


*Biologiskt sett

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0