Kalle Ankas jul

Dett var den första julen då jag bestämde mig för att för en gångs skull ta på mig mina diskrimineringsglasögon när vi skulle titta på Kalle Ankas jul.

Visst att jag har lagt märke till några saker tidigare, men nu var det ju helt plötsligt en massa saker!


I Tomtens julverkstad får vi veta att barn är stygga om de inte äter upp sin spenat. Visst kan tyckas att barn inte ska vara bortskämda, men vissa saker tycker en bara inte om. Borde inte föräldrarna vara de stygga i detta fall, uppenbarligen försöker de tvinga i sina barn något som de inte gillar.

Sen får vi också veta att småtjejer, eller ja, dockor, är rädda för spindlar. Dessa dockor får även lära sig att säga "mamma", för det är ju klart att pojkar inte kan leka med dockor.... Vi får även veta att mörkhyade har jättestora läppar och ett lite apliknande utseende.

Men ack, vad jag älskar den schackrutiga färgen!

I klippet med aracuafågeln får vi i en scen se fågeln klä sig som en typisk hemmafru och ge Kalle en matlåda i handen. Stereotypt? Ja. Jag tycker förresten att det är intressant att de i den version som visas under julafton i Sverige så har de klippt bort biten med kulsprutan, räknas inte det som typ censurering? Aja, jag klagar inte, den biten är ganska flippad...

Efter det så visas ett klipp från Askungen, där hennes klänning tydligen är förskräckligt ful (eftersom hon vill sy om den så gärna). Mössen ska sy om den och då säger en av flickmössen "Låt flickorna sy till den, du ska skaffa smycken" till en pojkmus. Ja, kvinnor syr och män skaffar smycken, det vet ju alla. :P

Lady och Lufsen är ju också sådär typiskt stereotyp. Sen driver de även lite med italjenare, de "klarar inte språket så bra" och äger självfallet en restaurang.

I Musses camping har jag också upptäckt en censurering. Mellan att Musse och Kalle äter majs och att Långben sitter med en skål popcorn så sker en serie händelser som bland annat ger Långben en elektrisk chock då han råkar sätta gaffeln i en lampa. Det tråkiga med borttagandet av den scenen är att vi inte riktigt fick veta var sjutton han fick popcornen från!

I Snövit och de sju dvärgarna får vi se sju dvärgar med en personlighet vardera, samt en Snövit utan någon peronlighet alls. Hon är bara vacker, om jag inte minns fel så är hon väl även vackrast i landet. Alla dvärgar vill dansa med Snövit, men ingen av dvärgarna dansar med varandra, vilka tråkmånsar! Vi får även se en av dvärgarna, Toker, sätta en cymbal på huvudet och genast blir han en kines.

Ferdinand får en massa plus för att han vågar vara sig själv och gå emot normerna om att killar ska vara stora och tuffa. Han sitter nog än under sin korkek och luktar på blommorna.

Dock finns det lite minus i Ferdinand också, jag menar, drivandet med tjurfärktningen och att spanjorer (här framförallt matadorer) är lite konstiga som vill visa sin tapperhet genom att bli halft dödad av en tjur.


Jag hoppas att jag inte har förstört julen för er, detta var endast en liten grej jag fick lust till. Hoppas att ni hade en bra afton, åt god julmat och fick några fina paket, eller för den delen, jag hoppas att ni fick en fin dag även ni som inte firar jul!

God Jul!


Uppdatering: Även Visselpaj har skrivit om detta.

Kommentarer
Postat av: Visselpaj

Jag har också skrivit om detta.

God jul i efterskott!

2011-12-25 @ 21:00:01
URL: http://visselpaj.se
Postat av: Intersexorwhat

Vad spännande, det måste jag läsa! :D

2011-12-26 @ 12:45:37
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0