Japaner och sexister

Idag hade jag en föreläsning med Robert Malmgren. Han pratade om "hur du håller en muntlig presentation" och det var framförallt en sak som jag reagerade starkt på.

Robert är en klok person har jag märkt, vi har inte haft honom under så många föreläsningar (tre?) men jag märkte direkt att han var en mycket trevlig person. Han respekterar alla för den de är och pratar till alla på ett mycket bra sätt.

Det som jag reagerade starkt på under dagens föreläsning var när han pratade om tonläge. Han berättade att många personer går upp i tonläge istället för att höja styrkan på rösten och detta gäller framförallt kvinnor. Sedan berättade han att det är jättesynd att kvinnor gör så här eftersom de automatiskt underordnar sig själva. Sedan drog han en parallell med Japan, alla vet ju hur kvinnliga japaner låter, typ "Koniiiiitchiiiiwa" (höga toner...). Han berättade även om studier där de hade studerat några japanska kvinnor som talat med varandra och sedan hade de kollat vad som hände när det kom in några män i gruppen och när männen lämnade gruppen igen. När männen kom in så höjde alla kvinnorna tonläget när de talade, när männen gick ut sänkte de tonläget igen, automatiskt.

Det sliter på rösten att prata ljusare än vad som är normalt för ens stämband.

Dessutom är det ett sätt att underornda sig själv, vilket inte är speciellt positivt att folk gör. Många bögar och pseudobögar (Jag försöker nu inte dra alla över en kam, jag har en nära vän som är bög och jag vet att han inte gör så.) brukar också höja tonläget när de talar, bara för att det är ett sätt att säga att en inte är bättre än "de vanliga männen".

Jag har även tänkt på en annan sak rörande ämnet. Varför går många transexuella Male-to-Female hos logoped för att göra sin röst ljusare? Jag kan förstå att det kanske känns rätt för den personen att ha ljusare röst, men det kan knappast vara särskilt bra för stämbanden.


Nu till något helt annat. Idag var jag på Entrepreneurs Academy's Entreprenördags-föreläsning där Gregg Vanourek, Monica Lindstedt, Saeid Esmaeilzadeh, Kaj Zackrisson, Sverre Lilieqvist och Bengt Ågerup föreläste. Under föreläsningen la jag märke till en del av de smygsexister som befann sig på scenen. Bland annat några av föreläsarna, men även konferenciern var det.

Det första jag la märke till var när konderenciern skulle presentera Monica, den enda kvinnliga föreläsaren, då sa han "Nu ska vi ta in nästa talare och det är, tro det eller ej, en kvinnlig talare!"

Är inte det ett lite konstigt resonemang? Jag menar, du står där som konferencier under en föreläsning om entreprenörsskap och ska inspirera även kvinnor, då kan du inte indirekt säga att det är konstigt att det finns kvinnliga entreprenörer. Förresten så var Monica, enligt mig, den bästa talaren.

Kaj Zackrisson och Sverre Lilieqvist föreläste tillsammans. För er som inte vet kan jag berätta att de är två av världens bästa off-pist-skidåkare i världen, men vid sidan av sitt skidåkande har de ett företag som säljer designade mössor. De pratade i en timme om sitt skidåkande och hade massa bilder på det. De pratade i fem minuter om mössföretaget. Jag är var på föreläsningen för att få inspiration till entreprenörsskap, inte för att uppmärksamma deras skidåkning, även om de är sjukt duktiga på att åka skidor.

Bengt Ågerup som är skaparen till Q-MED föreläste om medicin och sånt. Då tänkte jag "Yes! Äntligen något på mitt kunskapsområde!", men ack. Han berättade om hur fula kvinnor i Sverige var 1996, det året han hade allt för att kunna börja sälja sitt botox. Dessa "tråkiga och osminkade kvinnor", som han så fint uttryckte det, de ville ju inte ha någon botox. Alltså blev han tvungen att åka till Paris för att kunna sälja.

För det första: Kolla dig själv i spegeln man! Klaga inte på andras utseende innan du kan säga rent ärligt att du tycker att du själv är vacker.

För det andra: Hur normalt är det att spruta in jox i läpparna? Är det inte en logisk reaktion att inte vilja ha det? Är det inte okej att vara naturlig? Måste alla kvinnor vara vackra?

Sedan sa han även "Tjejer! Börja aldrig med botox! Det är vanebildnande! Dock är det bättre än kokain, du behöver inte öka dosen för samma effekt som förra gången."

Varför varnar han bara tjejer? Det finns även killar som vill ha botox, ett exempel på det är Kissies bror.

Kommentarer
Postat av: BlackSun

Har tänkt på det här med ändring i tonläget hos kvinnor (och även män) sen jag läste det här inlägget.. Så "studerat" de jag omger mig med när jag fått tillfälle och kommit fram till att folk ändrar sitt tonläge oftare än vad jag trodde och att det låter helt psykat ju längre man lyssnar, haha.



Även kommit fram till att jag själv sänker tonläget mycket oftare än vad jag höjer det speciellt med mina manliga vänner... Vad kan det tänkas betyda?



Btw, tack för en otroligt skön blogg!

2011-05-23 @ 23:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0