Poesi för fiskar

Att ifrågasätta verkligheten kan ibland vara svårt, ibland måste det tas till drastiska metoder för att folk ska förstå. Ett populärt sätt att visa för trångsynta hur det verkligen ligger till är att vänta på rollerna, som i exemeplvis Egalias döttrar och Poesi för fiskar.

Egalias döttrar är en läsvärd bok, jag tycker att alla ska läsa den. Trots att jag alltid har sett ojämlikheter så var det nog inte fören när jag läst Egalias döttrar som jag vågade ifrågasätta saker istället för att bara acceptera. Idag kan jag inte se någon film utan att ifrågasätta nästan för mycket, det är lite jobbigt när jag hakar upp mig på detaljer ibland.

Boken Egalias döttrar handlar om den unge mannen Petronius och hans upplevelser i en ojämställd värld där kvinnor och män har ombytta roller jämfört med vårat samhälle idag. Det finns även en svensk kortfilm som är baserad på boken, filmen heter Egalias high school. Jag skulle vilja se denna film men har tyvärr inte fått tag på den någonstans, verkar inte finnas på nätet alls. Om någon skulle veta var jag hittar den så skulle jag bli mycket glad över ett tips.

En annan svensk kortfilm som tar upp detta är "Ta mig", av Poesi för fiskar. Filmen tar upp flera aspekter som inte syns så mycket i vardagen eftersom så många människor är förblindade av alla stereotyper och ideal. Nu låter jag filmen tala för sig själv.


Kommentarer
Postat av: S

Älskar den här kortfilmen, hoppas verkligen att folk som ser den börjar lägga märke till de ingrodda betéendena som ingen uppmärksammar. Småsaker i vardagen som faktiskt är orättvisa och ojämlika! Känns som att vissa tycker man är petig som ifrågasätter de små mönstren av ojämlikhet i vardagen, men jag tror att det är för att de själva inte ser det! Borde verkligen uppmärksammas mer.

2011-11-02 @ 01:48:18
Postat av: Intersexorwhat

Håller med dig S, så fort småsaker tas upp gällande ojämlikhet så himlar folk med ögonen och tycker vi är kinkiga. Själva ser de inte ens sin egen näsa trots att den skymmer en stor del av deras synfält!

2011-11-02 @ 19:43:39
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: auuus

Jag länkade vidare den här från min blogg. Grym film ^^

2011-11-03 @ 22:20:19
URL: http://asortamission.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0