Bloggutmaning


Jag har blivit utmanad av Den rabiata orakade flat-feministen Fanny att svara på 11 frågor som hon har skrivit, skriva 11 nya frågor och utmana 11 nya personer att svara på frågorna jag har skrivit.

Kallar du dig feminist och, beroende på svar; varför/varför inte?
Både ja och nej. Det beror på vem jag pratar med och vad jag känner till om den personens åsikter och värderingar. En person som har missförstått vad feminism innebär är jag helst inte feminist inför eftersom det skapar ett himla hallå som jag har tröttnat på att bemöta. Sen tycker jag att det är ofta jag för höra, både av feminister och ickefeminister, att "amen om du nu är feminist, borde inte du göra det här också / vara så här också / tänka så här också?" och jag tycker inte att feminism handlar om att alla ska vara, göra och tänka likadant.

Var har du din politiska hemvist i övrigt?
Någonstans till vänster eller i mitten skulle jag nog säga. Brukar kalla mig för grön-rosa.

Utövar du på något sätt dina politiska övertygelser?
Ja, framförallt jämställdhetsfrågor (genom den här bloggen), men en del miljöfrågor också. Fast mycket tid går istället åt till plugg tyvärr.

Är du religiös?
Nej. Jag trodde dock på någon form av gud eller allsmäktigt väsen när jag var yngre samt att jag trodde på ett liv efter detta.

Sysslar du på något sätt med ”andlighet” (väldigt svepande begrepp, men hoppas det går fram)?
Nej. Däremot älskar jag rökelser och doftljus, om ni förstår min koppling.

Är vad du arbetar med viktigt för dig och på vilket sätt?
Just nu studerar jag bioteknik och jobbar en hel del ideellt i två teknisk-naturvetenskapliga organisationer. Att studera är viktigt för mig eftersom jag vill lära mig så himla mycket (läser ett program och ni skulle ha sett listan med extrakurser jag sökte, de var fler än programkurserna...). Det ideella är viktigt för att några av mina bästa vänner har jag fått från det arbetet.

Vad har du för inställning till konsumtion?
Många överkonsumerar. Jag tycker det är viktigt att inte köpa för mycket mat till exempel, så att den måste slängas. Sen stör jag mig på folk som slänger kläder som det inte är något fel på. Alltså, jag ser inget större problem i att konsumera mycket, men jag tycker att för mycket saker slängs idag helt utan anledning.

Hur vill du bilda familj/leva med andra människor (tänker kärnfamilj, kollektiv, särbo osv osv)?
När jag tröttnar på att bo ensam så skulle jag vilja flytta ihop med en god vän ett tag, kanske bara för ett år eller mindre. Senare vill jag flytta ihop med partner. I framtiden vill jag gifta mig (borgerligt!) eftersom det är praktiskt att vara gift vid bortgång eller när någon situation måste bevisas eller så (jag hoppas ni förstår vad jag menar). Någon gång vill jag också ha barn.

Har du några hobbys som du ägnar dig åt helt utan prestationskrav?
Försöker att lära mig att spela gitarr och fiol, inget prestationskrav där eftersom jag inte går någon kurs i något av instrumenten.

Rakar du dig på kroppen?
Jag rakar mig under armarna en gång varje/varannan vecka. Detta för att jag tycker att det finns en gräns för hur långt underarmshår jag känner för att ha.

Hyser du hopp för mänskligheten?
Nja, inte speciellt ofta, vi kommer nog gå under på grund av vår egen dumhet någon dag.

Frågorna som jag ställer till de jag utmanar:
– Varför startade du din blogg?
– Vad är din sysselsättning, pluggar du eller har du något arbete eller kanske både ock?
– När brukar du få presationsångest?
– Vad är dina tankar om att behöva "komma ut" gällande sexuell läggning?
– Har du någon fantomkänsla i form av att en kroppsdel saknas, är överflödig eller på något annat sätt är "fel"?
– Definierar du dig som ditt juridiska kön?
– Hur skulle en ideal partner vara för dig? (Kärlekspartner eller annan partner spelar ingen roll.)
– Hur definierar du sex?
– Anser du dig själv ha sexdebuterat? Varför / varför inte? Förklara gärna utifrån din egen defninition av sex.
– Vem/vilka är din(a) största förebild(er)?
– Vad skulle du vilja göra för världen?

De jag utmanar: Madameberry, A Hobbit's Tale, Auuus, Zettermark, Trollhare, One-Way Communication, MyFairyQueen, Varkeneller, Karoline, Johanna Sjödin, SnelSten. (Det var svårt att hitta 11 bloggar att utmana...)


Kommentarer
Postat av: Karina

Gode svar i øvrigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0