Det är inte fel, men inte helt rätt heller


Jag kan inte förstå hur någon som kämpar för att alla ska få vara sig själva i nästa sekund kan säga att en person är fel.

Det här med Gina Tricot och deras mycket smala skyltdockor. Jag stör mig något enormt att samma personer som kämpar för rätten att kvinnor inte ska tvingas av samhället att raka sina armhålor i nästa andetag skriker ut att endast en person som har en allvarlig sjukdom kan vara sådär smal.

Ni har fel. Det finns många personer som ser ut sådär och inte är varesig sjuka eller har några problem med sin kropp. Det finns ännu fler personer som inte ser ut så och det vore bra om det fanns lite mer omväxling bland alla skyltdockor, men klanka inte ner på friska personer och säg att de är sjuka för det.

Varför reagerar jag så starkt på det här?

Jag är själv en lång och smal person. Jag har, sen jag började växa på längden i högstadiet, fått höra var och varannan dag att jag måste äta mer. Jag äter mycket, jag äter mer än flera jag känner som rör sig lika mycket som jag. Min kropp har en viss ämnesomsättning som verkar störa folk något enormt. Det är inte kul längre att folk klankar ner på mig för mitt utseende. Jag är faktiskt nöjd med min kropp... tror jag, på grund av er som säger åt mig att äta mer så är jag inte helt säker längre. . .

I kommentarsfältet på Aftonbladets artikel (som jag länkat till här ovan) om detta så finns bland annat kommentaren "En kvinna skall inte se ut som en strumpsticka, en kvinna skall ha runda kvinnliga former. Dessa skyltdockorna ser ut som en slags aliens." vilket får mig att känna hur hemsk världen är. "En kvinna SKA". Ideal är fel på alla sätt och vis, det spelar ingen roll om den handlar om att folk ska ha kurvor eller ha muskler eller vara mycket smala, alla ska få vara sig själva. Kanske låter självklart att alla ska få vara sig själva, men så ser det uppenbarligen inte ut idag. Hur kul är det för smala kvinnor (som inte är sjuka) att bli kallade aliens?


Jag tecknar. För något år sedan gjorde jag en teckning av fyra kvinnliga skyltdockor, skulle jag vilja kalla dem. En kurvig, en smal, en mullig/större och en gravid. Sådan variation, eller ännu mer variation än så, vill jag att det ska vara bland skyltdockorna ute på stan. Jag tycker det är fel att angripa de smala skyltdockorna och säga att de är fel. Det egentliga felet ligger i att det saknas variation.


Kommentarer
Postat av: Karoline

Känner verkligen igen mig i det du skriver. Har skämt många gånger över min ämnesomsättning för att den fungerar så bra. Hatar dessa bilder som snurrar omkring på internet om att kvinnor ska kurvor eller till och med vara mulliga, att smala är äckliga etc. Men dessa skyltdockor gillar jag INTE! Borde vara standard att ha en av varje så, en av varje "storlek" i alla skyltfönster. :)

2012-04-12 @ 14:28:59
Postat av: auuus

Folk förstår inte skillnaden mellan att föra fram något som ett positivt alternativ, och dissa det andra. Fat-acceptance är ju rätt väg att gå, medan smalhat bara är dumt -.-

2012-04-12 @ 19:02:01
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Sofia Capel - Londonbloggen

har tappat räkningen på hur många gånger jag har hört att man inte kan vara 26 år och väga under 40 kg "utan att vara sjuk/dvärg/whatnot". Jo det kan man, även om det inte faller under normen.

2012-05-06 @ 00:14:33
URL: http://londonsvenskar.com/sofiacapel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0