Kurslitt

 
Idag tänkte jag skriva om något lite annorlunda, nämligen kurslitteratur.
 
Jag tänkte att eftersom hösten börjar närma sig och det kanske finns någon blivande universitetsstudent där ute som råkar läsa min blogg så kanske de skulle bli glada av att få lite tips från en som pluggat i två år.
 
Det första jag vill säga är att du behöver inte köpa alla böcker som står på litteraturlistan, många gånger brukar det gå att fråga läraren/professorn vilka böcker som är viktigast eller om hen har någon favorit om det finns flera alternativböcker i listan.

Om du ska studera matte och kursen har två böcker som alternativ där en av dem är på svenska, då kan det vara till fördel att välja den svenska, i alla fall om du är som jag. Matteböcker på engelska brukar ofta ha 5 gånger fler sidor än vad de behöver vara så det blir mest massa blaj istället för kortfattad teori. Svenska matteböcker är ofta så pass korta att du hinner plöja igenom dem under kursens gång med lite vilja. Några som brukar vara bra på matteböcker är förlaget Studentlitteratur. Jag har under mina studier haft totalt 6 matteböcker, 3 av dem på engelska och 3 på svenska. En av de engelska har jag inte ens öppnat, de andra två har jag röknat litegrann i men jag tyckte mest att de var jobbiga för att det var så mycket text. De tre svenska böckerna var alla riktigt bra och jag har både läst och räknat mycket i dem.
 
Ska du däremot studera biologi så är ofta engelska böcker att föredra, de har ofta många bilder så att du förstår exakt vad som behandlas i texten. Campbell Biology utgiven av förlaget Pearson och Molecular Cell Biology utgiven av förlaget Freeman är mina favoriter, framförallt Campbell måste jag säga, i den står ALLT, fet jävla bok men den är värd att ha.
 
Kommer du att plugga organisk kemi så är Essential Organic Chemistry utgiven av Pearson en bra bok som är väldigt pedagogisk, det är även en favorit bland många kemiprofessorer. Om du ska plugga oorganisk kemi så har jag ingen aning om hur du ska välja alls, för jag gillar inte oorganisk kemi och har knappt öppnat de böcker jag har.
 
Ska du plugga både kemi och biologi så borde du förresten ta och lära dig alla aminosyror. Kan verka drygt, men du kommer långt om du åtminstone känner igen flera av namnen och vet hur några av dem ser ut. Bilder av aminosyrorna och listor över deras egenskaper finns i de flesta, men inte alla, kemi- och biologiböcker. Se till att åtminstone ha en bok där de finns med.
 
Du som ska plugga matte och fysik borde investera i en Physics handbook utgiven av Studentlitteratur. I den hittar du både massa viktiga matematiska och fysikaliska formler. Känner du att den boken känns lite för dyr så kan en formelsamling från gymnasiet vara ett bra alternativ, som exempel så finns Formler och tabeller utgiven av Natur & Kultur.
 
Om du tänker plugga språk så kan det vara bra att investera i ett lexikon, för det är inte alltid du har tillgång till iPhonen eller liknande, till exempel så brukar det ofta kunna vara okej att ha med ett lexikon på en språktenta. Är du ute efter att plugga franska så är Bonniers franska grammatik ett måste!
 
Det där var alla tips om kurslitteratur jag kan komma på så här på rak arm. Hoppas att ni gillar tipsen, även om jag tror de mest kan vara till hjälp för naturvetare och teknologer, för jag är ju en sådan och har liksom mest sådana böcker.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0