Luciatåg som könsapartheid

 
Idag är en sådan där dag då vi gör extra mycket skillnad på killar och tjejer.
 
I dag är det Lucia.
 
Till Upsala Nya Tidnings Luciatåg, ett årligt återkommande fenomen, är det aldrig några killar som söker. Aldrig. Eller okej, det var en som sökte för några år sedan, fast som jag har förstått det så var det antingen så att han förlorade en vadslagning eller att någon annan anmälde honom. Det var alltså inget seriöst sökande. Grejen med Upsala Nya Tidnings Luciatåg är att alla som söker måste kandidera till att vara Lucia, sedan röstar allmänheten och de som inte blir valda till Lucia blir tärnor. I år tycker jag i alla fall att det var en ganska normbrytande Lucia, hon har mörkbrunt kort hår och som jag har förstått det så röstades hon fram för att många tyckte att hon sjöng bäst av kandidaterna. Precis som det ska gå till när en Lucia väljs. Det ska handla om prestation, inte utseende.

På Enskedefältets skola i Stockholm så ville i år en flicka vara stjärngosse. Det fick hon inte, lärarna övertalade henne att vara tomte istället. Varför flickorna får vara tomtar men inte stjärngossar förstår jag inte riktigt. Det känns som om tomtar väldigt ofta ses som personer av manligt kön. Tomtar brukar väldigt ofta framställas med skägg. Stjärngossar har ju till och med klänning. Förstår inte riktigt hur de tänker kring att tomtar är mer könsneutrala än stjärngossar. Jag tycker förstås att det är upp till var och en att bestämma vad de vill vara i Luciatåget. Fast samtidigt tycker jag att det är upp till den som är ansvarig för Luciatåget att bestämma till exempel "inga tomtar" eller liknande, men att bestämma "inga tjejer som stjärngossar" tycker jag inte är okej. Det skulle vara lika illa som att säga "inga ljushyade får vara pepparkaksgubbar".
 
Förra året hade vi en liknande händelse. Då var det en pojke som inte fick vara Lucia, på Flygelskolan i Lund. Bara flickor fick vara Lucia, "precis som vanligt". Dock missar de att vi lever i nya tider, pojkar vill ju uppenbarligen också ha en chans att vara Lucia. Jag tycker det är hemskt att hindra folk till saker bara för att de föddes med ett visst utseende mellan sina ben. Ingen kan rå för hur de är skapta och om det inte finns några fysiskta hinder så tycker jag ingen ska hindra någon till att göra eller vara den de vill.
 
Själv skulle jag nog helst vara tärna i ett Luciatåg. Lucian känns för central för mig, stjärngossarna har fåniga hattar, tomtarna och pepparkaksgubbarna känns som de inte riktigt passar in (då menar jag i bemärkelsen att vi firar helgonet Lucia som spred ljus över den mörkaste dagen). Vad skulle ni helst vara i ett Luciatåg?
 

Kommentarer
Postat av: Alex

Är alltid tomte, men du har rätt i att dom inte riktigt passar in… Men bara döda fiskar följer strömmen, höhö. Men, om jag kan så avstår jag helst från allt.

2012-12-13 @ 21:22:05
URL: http://varkeneller.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0