Öppet potentiellt brev till GIRL:IT

Igår ramlade en sådan här reklam ner i min brevlåda. Har lite svårt att förstå varför den hamnade i just min brevlåda, känns inte direkt som om jag hör till målgruppen rent åldersmässigt, plus att jag inte har några barn. Dock blev jag lite intresserad på vad sjutton detta var för något och bläddrade igenom reklamhäftet.

I detta så är det en sak som jag stör mig något enormt på. Visst att tjejerna som posar i reklamhäftet är helt sminkade och typ 10 år gamla, men det som jag stör mig mest på är ändå följande:

Bara för tjejer!
Endast för tjejer!
Speciellt för tjejer.
Killar: Tillträde förbjudet!

Varför väljer en bokklubb att förbjuda hälften av sina potentiella medlemmar att bli just medlemmar? Jag lovar att det finns minst en kille (med betoning på minst) i målgruppsåldern som skulle gilla rosa, att ägna sig åt skönhet och att läsa böcker. Varför vill ni hindra dem? Det är en sak att inrikta sig på ett tema, men att inrikta sig på ett kön, alltså något som du inte kan välja, det är idiotiskt. Ja, jag tycker faktiskt att det är idiotiskt. Det är som att de skulle starta en bokklubb för rödhåriga eller mörkhyade eller vad som helst som du inte kan välja att vara, något som du bara är.

Jag stör mig också ganska mycket på deras stereotypa bild av hur en tjej ser ut. Hela reklamhäftet är rosa, de har en makeupväska som premie och du ska samla cupcakes för att få startpaketet för endast 9 kronor. Det enda som är lite normbrytande är att de ger dig ett datorspel med en kvinnlig detektiv.

Så, GIRL:IT, jag hoppas att ni i framtiden inte kommer att ha en sådan här snäv riktlinje.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0