Att bara se när andra tvingar på folk kläder

 
Har ni tänkt på det där med att folk klagar hejvilt över slöjor. Folk säger att muslimska män tvingar muslimska kvinnor att bära slöja. Visst, jag har mött ena riktiga misogyner till muslimska män, men det betyder verkligen inte att alla män inom islam är misogyna, eller för den delen betyder det verkligen inte att alla ickemuslimer har en god kvinnosyn.
 
Under min gymnasietid fanns det några uttalade muslimska kvinnor på min skola, de flesta hade inte sjal av något slag och hade bestämt det själva. Några hade sjal och hade bestämt det själva. Som jag förstod det så var det ingen av dem med sjal som hade tvingats till det.
 
Bland de få muslimska kvinnor på min gymnasieskola valde vissa att ha sjal medan andra valde att inte ha det.

Många skriker "förtryck" så fort de ser en kvinna i sjal.
 
Själv tycker jag det verkar mer förtryckande att tvinga kvinnor att ha bikiniöverdel när de badar, att amma ungarna i skymundan och att alltid ha BH no matter what.
 
Detta får mig "osökt" att tänka på detta:
 
och detta:
 
För här i västvärlden är ju kvinnor så jävla fria...
 
Hittade förresten ett realterat blogginlägg.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Är ju en jävla skillnad på att bada i massa kläder och att ha på sig en bikini som är till för att bada med. Plagg som är anpassade för vatten. Under tidigare århundraden har man t.ex. inte badat i bikni. Muslimska kvinnor som badar i massa kläder är ju helt klart mer ofria som är förtryckta av sin religion. Du förminskar ju hela det förtrycket genom att göra en sån jämförelse. Feminister alltså.

Svar: Nej just det, under tidigare århundraden har folk inte badat i bikini. Visst att vi inte kan leva i det förflutna, men bara för att kvinnor i Sverige badar i bikini idag betyder det inte att det är det enda rätta eller det mest naturliga. Dessutom betyder det inte att alla kvinnor vill göra det. En del muslimska kvinnor tycker att det känns mer naturligt att bada i en burkini än en bikini, andra muslimska kvinnor kanske inte alls tycker om tanken på att ta på sig en burkini. På samma sätt behöver inte alla svenska kvinnor tycka om tanken på att bada i bikini.
Intersexorwhat

2012-07-07 @ 09:48:44
Postat av: Visselpaj - Reflektioner om normer, jämlikhet & vardag

Ebba: Fast burkinis är väl just anpassade för vatten. Behöver inte vara bara bikinis som man kan simma i.

2012-07-07 @ 12:50:52
URL: http://visselpaj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0