Fördomar om stereotyper


Jag har tänkt lite på det här med fördomar.

Jag är en sådan person som ofta råkar ut för fördomar av flera anledningar. Jag minns en gång när en person sa "Är du typ gothare?" och jag svarade ungefär "Mja, typ" och så fick jag höra "Borde inte du ha svart hår?"

Vadå "borde"? Så bara för att jag är mörkblond så kan inte jag gå klädd i svart och ha kajal?

Det här "Borde inte du ha..." har jag råkat ut för så himla många gånger, jag är så trött på det. Jag har råkat ut för det när jag har klätt mig i kläder som inte är helt könsstereotypa också. Eller när jag varit klädd i kläder som kanske inte ser ut att vara min stil om du bara har träffat mig ett fåtal gånger. Det kallas: Varierad stil.

Det här är en av anledningarna till att jag stör mig något enormt på stereotyper och normer. Jag tycker att alla ska få vara precis vem de vill utan att någon annan ska komma och säga "men borde du inte göra så här också". Bara för att en person har en viss egenskap så betyder det inte att du kan tillskriva massa andra egenskaper till personen.


En person som har egenskapen att vara kvinna behöver inte också ha egenskapen att tycka om rosa.

En person som har egenskapen att vara man behöver inte också ha egenskapen att tycka om byxor.

En person som har egenskapen att gilla färgen svart behöver inte också ha egenskapen att vilja färga håret.

En person som har egenskapen att ogilla stereotyper behöver inte också ha egenskapen att vilja gå runt i brun overall.


Ser ni? Det finns många egenskaper som tillskrivs personer bara för att de gör eller är på ett visst sätt. Kan inte varje individ få bestämma själv hur hen ska vara? Vill jag ha svarta kläder men är nöjd med min hårfärg så ska jag inte behöva färga håret. Vill jag göra något som är normbrytande så betyder det inte att jag alltid kommer att bryta mot normer. Alla personer är individer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0