Om att sätta sitt könsorgan på en piedestal


Det är ett fenomen som förekommer ganska ofta och jag gillar det inte.

Jag ser inget fel med att folk tycker om sitt könsorgan som det är, verkligen inte, det finns många som hatar sina könsorgan och vill förändra dem på grund av olika missuppfattningar om vad som är ett fint eller mindre fint könsorgan. Jag tycker det är hemskt synd att folk känner så. Jag tror att en del av detta beror på att andra sätter sina könsorgan på piedestal.

Hur många män har du träffat som varit stolta över sin kuk? Antagligen många fler än du träffat kvinnor som varit stolta över sin fitta. Tyvärr. Jag tycker ändå inte att det är rätt av någon av dessa personer att sätta sitt könsorgan på en piedestal. Det är en stor skillnad mellan självdyrkan och att vara stolt.

Igår så sjöng folk Balladen om Theobald Thor. Har du inte hört den och undrar vad det är så föreslår jag dig att googla, jag har ingen lust att länka till sången faktsikt. Det är en sång om en man, Theobald, som är tamburmajor och han snurrar och svänger sin enorma kuk. Just den biten har jag inget problem med, men när vi fortsätter att läsa texten så får vi veta att Theobald är en blottare och att han gör ett trick med sin kuk för att flirta med en dam. Han misslyckas totalt och råkar daska damens hund i huvudet med kuken vilket leder till att hunden avlider och "stackars" Theobald hamnar i en ensamcell inför kommande rättegång som beror på "damens gnäll" (som om det var damens gnäll som först orsakade rättegången...). Det slutar med att Theobald blir friad och att "tjejer de ska skita i att vi snurrar och svänger vår kuk", sedan kommer en till vers som oftast inte finns nedskriven: "För jag har en stor kuk...", då det plötsligt är sångaren själv som sätter sin kuk på en piedestal, inte nog med att resten av sången gör det och att sången i övrigt är jävligt misogyn.

Sångens melodi är väldigt trevlig och svängig. Jag tror att många som gillar sången inte tänker på sångens egentliga innebörd utan blott hör den trallvänliga melodin och ansluter sig mer än gärna till sången utan större eftertanke. När folk "gnäller" (läs: argumenterar) över att sången är misogyn så brukar svaret ofta bli "amen skriv en tjejvariant då". Nej, för fan. Skriv ingen tjejvariant. Det värsta som skulle kunna hända vore om det blev ett könskrig. Tänk er själva hur det blir tjejerna mot killarna, de står och gastar en varsin text på samma sång för att försöka överrösta "den andra sidan".

Även om tjejer inte alls över lag är lika stolta över sina fittor som killar är över sina kukar så tycker jag att det är helt fel tillvägagångssätt att sätta sitt eget könsorgan på en piedestal för att visa att "vi kan också vara högmodiga/egoistiska".

Att folk sjöng sången igår, utan minsta tanke på dess innebörd, gör mig arg. Alla var glada och tjoade och gjorde fina improviserade rörelser, alla utom de som inte sjöng. Vi var några personer, både tjejer och killar, som inte sjöng, som satt tysta och gav varandra blickar som tydde på att vi förstod varandra. Det var många personer, både tjejer och killar, som sjöng. Efteråt hörde jag en tjej säga till en kille "Amen, om man inte kan texten, då måste man ha en liten kuk". På riktigt, det var en tjej som sa det. Som om stoltheten skulle sitta i storleken. I och för sig så är det omvänt för kvinnor, ju mindre desto bättre sägs det.

Jag måste få tipsa er om en blogg vars mål är att få fler kvinnor att känna sig stolta över sitt könsorgan. Fitt for fight heter bloggen, den är riktigt bra faktiskt, trots att jag kan inte håller med om alla saker eftersom en del saker är sådana där piedestalplaceringar, men i det stora hela så tycker jag att det är ett bra initiativ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0