Pengar pengar pengar

 
En av de största anledningarna till att jag är mer åt vänster än åt höger, politiskt sett, är klassfrågan när det kommer till vård.
 
Idag kom droppen som fick bägaren att rinna över. Jag visste att läkarbesök kostar, lite därför jag har dragit mig för att gå till läkaren ett tag nu trots att jag egentligen behöver det. Egentligen är det så att jag behöver gå till läkaren och de har bara telefontid och besökstid under dagtid, då jag är i plugget, men att det kostar 300 kr krånglar till ännu mer och får mig att dra ut på det längre. Då känner jag att jag måste pricka in ännu bättre när jag ska dit, så att jag inte behöver stressa iväg, utan kan stanna där precis så länge som jag behöver (nästan i alla fall, läkarna har ju fler besök inbokade). Den droppe som fick min bägare att rinna över var när jag satt och läste på Lady Dahmers blogg idag och insåg att det kostar pengar att göra abort. Jag menar, okej att det kostar pengar om du har någon virus- eller bakteriesjukdom som kroppens försvar så småningom kommer att ta hand om, men en abort?
 
Det är en klassfråga att kunna göra abort alltså. Fattiga personer får helt enkelt inte ha sex. Preventivmedel kostar, abort kostar, att ha barn kostar.
 
Jag förstår över huvud taget inte varför det ska kosta pengar att vara sjuk. Har du ledvärk så kostar det, har du mensvärk så kostar det, har du gått in i väggen så kostar det, har du migrän så kostar det, vill du ha abort så kostar det, har du cancer så kostar det. Det är för i helvete galet. Det kostar pengar att vara sjuk eller ha andra medicinska åkommor. Saker du inte kan rå för.
 
Det är en sak att mat kostar, alla måste ha det lika mycket (ungefär i alla fall). Det är en annan sak att sjukvård kostar, endast vissa måste ha det och endast vid vissa tillfällen. En del behöver det mer än andra.
 
Sen kanske du tycker att folk som vill göra abort bara är slarviga. Vad vet du om det? Preventivmedlet kanske inte funkade. Det kanske var en våldtäkt. Alla som vill göra abort borde få göra det. Ett potentiellt liv ska aldrig få högre värde än en fullt utvecklad människa som fostret är oönskat för.
 
Nä, sjukvård borde verkligen vara gratis. Det är många där ute som inte pallar gå till läkaren för att det finns för många hinder för dem, att ekonomin är en av de sakerna gör knappast det hela enklare. Som det ser ut idag får folk inte veta i tid att de är allvarligt sjuka. Om någon får veta i tid så kanske det inte behövs lika mycket resurser lagda på personen. Ta till exempel cancer, en person som i ett tidigt skede får veta att de har cancer kan det kanske med ett enkelt kirurgiskt ingrepp lösas på endast ett läkarbesök, medan om personen får veta det senare för att de inte har pallat att gå till läkaren i tid (för att de inte visste att det var cancer) kan behöva en mycket mer omfattande behandling.
 

Kommentarer
Postat av: auuus

Det sjuka är också att Alliansen nu höjt gränsen för högkostnadsskyddet, med motiveringen att många fått mer pengar i plånboken. Det här innebär dels att de pengar som medelklassen tjänar på Alliansens politik går direkt tillbaka för att betala för olika avgifter i samhällsnyttan som blivit dyrare, men också att de totalskiter i de som inte fått mer pengar, och som redan från början var fattigast..

2012-12-01 @ 11:11:11
URL: http://www.asortamission.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0