Vem som kommenterar och gillar vad, på facebook

 
Här på bloggen kommer alla möjliga typer av människor för att läsa och/eller kommentera mina inlägg.
 
På facebook så får jag bara kommentarer och gillningar av vissa.
 
Jag pratar om min personliga facebooksida. Ibland delar jag någon bild som jag tycker är rolig, ibland kommenterar jag någons statusuppdatering, ibland gör jag en egen statusuppdatering. Jag ser ett mönster i vilka som gillar och kommenterar. Ta till exempel när jag delade en seriestripp med en tecknad snubbe som ser ledsen ut och säger:
 
"My penis is always like
'Have sex with her'
and I'm like
'No penis, go back to sleep. I just want to cuddle her.'
My penis is a dick"
 
Det här är något som inte bara personer med kuk har koll på. De flesta personer som har haft sex med en person med kuk har också koll på det. Det var en hel del som gillade min delning, det var några som kommenterade också. De enda som gillade och kommenterade var män. Jag fick lite känslan av att kvinnor i allmänhet inte vågar gilla och kommentera sådana här saker. Igenkänningsfaktorer som inte berör dem. Jag tror att detta gäller oavsett könet på den som delar bilden.
 
Ett annat inlägg jag gjorde handlade om bröstcancer. Det fick väldigt många gillningar och en hel drös med kommentarer. 78% av de som gillade är kvinnor. 75% av de som kommenterade är kvinnor. Här känns det lite som om många män har tänkt "Det där rör inte mig", vilket är synd eftersom det är viktigt att uppmärksamma cancerforskningskampanjer oavsett vilka som får cancersorten.
 
Så här fortsätter det. När det handlar om killar, män, manligt så gillar och kommenterar framförallt män. När det handlar om tjejer, kvinnor, kvinnligt så gillar och kommenterar framförallt kvinnor.
 
Jag tycker att det är lite trist att folk inte kan gilla och kommentera saker i samma utsträckning om de involverar det kön de inte har. För att om något inkluderar till exempel kvinnor så betyder inte det att det exkluderar män.
 

Kommentarer
Postat av: auuus

Jag tror det kan vara att det känns som att en "inkräktar" om en gillar/kommenterar på något som inte rör ens eget kön. Så kan jag känna i alla fall, då det gäller något som är mer "traditionellt" kopplat till kvinnor (såvida det inte rör något jag är intresserad av, typ som feminism eller My Little Pony). Det känns lite som att en själ "rampljuset" från de som borde ha tillgång till det.
Och i och med att män som grupp är ganska duktiga på att skuffa undan kvinnor som grupp så känns det lite som att en inte vill vara en del av problemet (samtidigt är i för sig extroverta som grupp nästan duktigare på att skuffa undan oss introverta som grupp, så det är ju inte riktigt så svart-vitt heller).

Nu säger jag inte att det är bra att det ser ut så här heller, eftersom själva uppdelningen i "manligt" och "kvinnligt" är djupt problematisk, och det här visar väl snarare att även goda intentioner kan leda käpprätt åt helvete.

2012-11-05 @ 11:09:23
URL: http://www.asortamission.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0