En rimlig undran

 
Jag tänker ofta på det här med att män har badbyxor och kvinnor har badräkt eller bikininederdel och bikiniöverdel. Alltså, för det första, varför ska killar ha så långa byxor nu för tiden, i samma veva som tjejerna bikininederdelar krymper så pass att 90% av rumpan syns? För det andra, varför ska tjejerna dölja sina bröst om det nu är okej för killarna att visa bröstet?
 
Det känns som lite dubbelmoral.
"Omg, du får inte visa rumpan för att du är kille!"
"Omg, du måste visa bröstet för att du är kille!"
"Omg, du måste visa rumpan för att du är tjej!"
"Omg, du får inte visa brösten för att du är tjej!"
 
Jag förstår inte varför folk ska lägga sig i vad andra badar i. Lite som när folk klagar på kvinnor som badar i burkini, för att det är kläder typ. Vet du vad, det heter faktiskt badkläder, inte bad-"flascha-halva-rumpan-men-bara-om-du-är-tjej"-trosor eller nåt. Jag tycker att det ska vara okej att bada i mycket eller lite kläder utifrån vad du själv känner för. Sen tycker jag också att vad som är okej att bada i inte ska avgöras av en persons kön, det ska vara lika fritt och ofritt oavsett om du är kvinna eller man. En kvinna ska kunna bada topless lika mycket som en man. En man ska kunna ha lika liten nederdel som en kvinna. En kvinna ska kunna ha lika långa badbyxor som en man. En man ska kunna bada i en sån här baddräkt lika väl som att en kvinna kan det.
 
Avslutningsvis vill jag länka till ett inlägg på bloggen Sanne skriver, här hittar ni det.
 

Kommentarer
Postat av: Elias

"det heter faktiskt badkläder, inte bad-"flascha-halva-rumpan-men-bara-om-du-är-tjej"-trosor"

LMFAO... så sant, det heter det inte. För några år sedan var det tre tonårstjejer som bestämde sig för att bada topless i ett badhus (tror det var i Sthlm), tror de blev utslängda men är inte säker. Efter det var det en debatt i tidningarna ett tag om ifall tjejer får bada topless men det tystnade ganska fort... tyvärr

Svar: Jag kan tipsa om http://tuttrevolution.blogspot.se/, de försöker göra det okej för kvinnor att bada topless samt gå utan bh. Så kampen lever, även om den kanske inte syns så jättemycket i sociala medier längre.
Intersexorwhat

2012-09-15 @ 15:03:04
URL: http://transkille.blogspot.se
Postat av: Elias

Ah, tack för upplysningen, bra att det fortsätter =)

2012-09-16 @ 00:12:13
Postat av: Amadeus

Badkläderna är hyfsat representativa för skillnader mellan könens kläder överlag. Kvinnors kläder är oftare urringade, tajtare, har kortare ärmar och visar mer hud överlag. Detta samtidigt som kvinnor inte får visa för mycket bröst, samt "måste" raka benen och armhålorna. Lite synd kan jag tycka, för åtminstone jag upplever det som att jag VILL ha de mer avslöjande kläderna (eller ja, kunna ha vanliga damt-shirts och kjolar) men det blir jobbigare på grund av pressen med rakning, bh och så vidare.

Ja, nu rabblar jag väl mest på...

Det vore ju trevligt om män kunde få lite större klädfrihet, dock tycker jag väl att kvinnors klädnormer oftast är lite snavare/svåra att undkomma (dock inte alltid förstås, att killar inte får ha kjol är ju ett exempel på tvärtom). Det kan förstås bero på att jag inte är man.

Svar: Både män och kvinnor lever inom väldigt snäva klädramar över lag. Som du säger, män får inte ha kjol, på samma sätt så måste kvinnor med kjol (eller som på annat sätt visar benen) raka benen. Män får inte ha handväska, på samma sätt så är kvinnokläder oftast så tighta att de inte kan ha fickor så att kvinnor måste ha handväska. Det känns som om någon verkligen försöker få män och kvinnor till två helt olika arter. Helt galet.
Intersexorwhat

2012-09-17 @ 20:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0