Ett genusperspektiv på ERB

 
I detta inlägg kommer jag att diskutera och analysera Epic Rap Battles of History (ERB) ur ett genusperspektiv.
 
Låt mig börja med en lista med statistik över alla de avsnitt som de hittils har gjort av ERB.
 
Säsong 1
Antal episoder: 15

Antal män i huvudroll: 31
Antal män i biroll: 26
Antal kvinnor i huvudroll: 2
Antal kvinnor i biroll: 1
Antal av okänt kön i huvudroll: 0
Antal av okänt kön i biroll: 3

Antal män som spelar män: 57
Antal kvinnor som spelar kvinnor: 2
Antal män som spelar kvinnor: 1
Antal kvinnor som spelar män: 0
Antal av okänt kön som spelar apersoner av okänt kön: 0
Antal av okänt kön som spelar män: 3
Antal av okänt kön som spelar kvinnor: 0

Antal personer som inte är ljushyade: 3
Antal personer med funktionshinder: 1

Säsong 2
Antal episoder: 17

Antal män i huvudroll: 35
Antal män i biroll: 30
Antal kvinnor i huvudroll: 3
Antal kvinnor i biroll: 6
Antal av okänt kön i huvudroll: 1
Antal av okänt kön i biroll: 2

Antal män som spelar män: 58
Antal kvinnor som spelar kvinnor: 9
Antal män som spelar kvinnor: 0
Antal kvinnor som spelar män: 0
Antal av okänt kön som spelar personer av okänt kön: 2
Antal av okänt kön som spelar män: 1
Antal av okänt kön som spelar kvinnor: 0

Antal personer som inte är ljushyade: 16
Antal personer med funktionshinder: 1


Så, vad är det vi ser här?
 
För det första har de blivit bättre på att både ha med kvinnor och ej ljushyade i sina rap battles. I säsong 2 behöver jag faktiskt hela två händer att räkna kvinnorna på.
 
I säsong 1 är det 5% kvinnoroller och i säsong 2 är det 12% kvinnoroller. I säsong 1 är det 5% som inte har ljus hy och i säsong 2 är det hela 21% som inte har ljus hy.

När jag började räkna antalet kvinnor och män i dessa klipp så förstod jag att det skulle vara fler män än kvinnor i huvudrollerna. Detta eftersom att det genom tiderna (Epic Rap Battles of History) har varit många fler män än kvinnor som är kända för att ha gjort stora saker. Att det däremot skulle vara så många fler män i birollerna än kvinnor hade jag svårt att tro. Kalla mig naiv, men jag trodde att det skulle vara ungefär lika många kvinnor som män där.
 
Jag menar, vilka som är huvudpersoner kan de inte riktigt välja, det är något som alla med youtube-konton kan vara med och rösta fram. Men i biroller hade de kanske kunnat få med några fler kvinnor tycker jag.
 
De kvinnor vi får se i första säsongen är Sarah Palin och Lady Gaga. Gissa vem av dem som spelas av en man. Gissa vem av dem som blir battlad mot med skämt om att vara transvestit och att ha stora kulor i kombination med för kort kjol.
 
I andra säsongen har vi Marilyn Monroe, Cleopatra och Eva (Eve) i huvudroller. I battlen mellan Monroe och Cleopatra så är det en viss typ av "argument" som förekommer. "Kiss my clitoris", "you'll sleep with any ugly dude", "you fuck you're own brothers", "you wear too much eyeliner", "you still got no children after your third marriage, you lost so many babies we should call you Miss Carriage", "you got an hourglass figure, but that's about it", "your sandy vagina has a seven year itch".
 
Sen i battlen mellan Adam och Eva har vi väldigt mycket stereotypa fraser. Eva tycker att Adam är ett svin som inte kan diska och städa. Adam tycker att Eva är fjantig, överreagerar och avfärdar hennes argument som nonsens.

Får vi se liknande fraser i de battles där det är man mot man? Ja, fast inte alls lika mycket. Många vanliga fraser i männens battles är "bitch", "you blow", "your vagina", som nedlåtande fraser. Som att försöka påvisa att den andra mannen i battlen inte är en "riktig man".
 
Missförstå mig rätt. Jag tycker att många av ERB:s avsnitt är riktigt bra och välgjorda, men en hel del är bara alldeles för misogyna även när det inte ens finns kvinnor med i avsnittet!
 
När det kommer till roller som är av okänt kön så har jag räknat in en Stormtrooper, Thing 1 och Thing 2 ur säsong 1. I säsong 2 har jag räknat in en Stormtrooper, Hal 9000 och en ninja. Min gissning är att alla dessa spelas av män, men två av dem är jag osäker på då det varken syns eller hörs. Dock väldigt otroligt att de spelas av kvinnor med tanke på hur det ser ut med könsfördelningen i övrigt.
 
Så, nästa gång du ser en Epic Rap Battle, se om du kan komma på en kvinna som kan battla mot någon eller kanske två kvinnor som passar bra att battla mot varandra. Skriv en kommentar om det i det senaste avsnittet av ERB, så kanske fler ser det och tycker att det är en bra idé. Försök också att komma på fler personer som inte har ljus hy som kan passa i en battle. Det behövs en större diversitet inom ERB!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0