Vad är skillnaden?

 
Vad är det egentligen för skillnad mellan det här:
 
 
Och det här:
 
 
 
Varför anses det första som något dåligt? Många har tolkat den som att de försöker säga att alla är vackra, snarare än att säga att det inte är viktigt att vara vacker.
 
Varför anses den andra som något bra? Många har tolkat den som att de försöker säga att alla är vackra, snarare än att säga att det inte är viktigt att vara vacker.
 
Vad är det för skillnad? Och varför? Nu vill jag se en diskussion kring det här!
 

Kommentarer
Postat av: ebba

Okej, här kommer en random persons åsikter: Jag gillar inte Dove-reklamen, jag vet inte varför. Kanske för att jag är lite avigt inställd till reklam i allmänhet. Men budskapet, att kvinnor ofta är vackrare än de tror, känns lite falskt när det kommer från ett skönhetsföretag. Den känns jobbigt känslosam på ett sätt jag inte uppskattar i en reklamfilm. Den företräder samma utseendefokus som tidigare fast nu med nåt sorts förment "positivt" skimmer. Som du säger i inlägget -- budskapet är att alla är vackra, snarare än att utseende inte är viktigt. Men jag tycker att det budskapet känns förljuget här, det finns folk som avviker från skönhetsnormerna så mycket mer än kvinnorna i videon.
Fittavgjutningarna ställer jag mig lite mer neutral till -- kul projekt men inte så mycket mer? Det är mycket avsändaren som gör skillnaden för mig, blir automatiskt misstänksam när det är reklam för ett skönhetsföretag. Plus att jag inte gillar den känslosamma tonen i reklamfilmen.

Svar: Intressant aspekt! Jag hade faktiskt inte alls någon tanke på att det ena är en reklam och det andra är en privatperson som gjort ett projekt. Men nu när du säger det så känns det lite som att det är just detta som får Dove-reklamen att kännas sämre (för kvinnors självbild) än projektet med fittavgjutningarna.
Intersexorwhat

2013-04-26 @ 16:44:44
URL: http://viscosejersey.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0