Svar på frågestund

 
Vad gillar du för musik?
Allt möjligt, men framförallt hårdrock och klassiskt. Några favoriter är Emilie Autumn, Wolfgang Amadeus Mozart, Amanda Palmer, Cali och Pink.

Det skulle vara spännande att läsa om dina tankar kring jobb/arbetsmarknadspolitiken eller jobb/kön/feminism typ
Jag tycker att det är viktigt att alla ska få lika stor chans till ett visst jobb, oavsett kön, sexualitet, etnicitet och så vidare. Meriterna är det viktigaste, och det gäller att titta extra noga på de som är lågt representerade, för det händer att de som ska anställa någon stoppar in den jobbsökande i ett fack, oavsett deras meriter. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om kvotering, det beror på vilken typ av kvotering det gäller. Om det är i syftet att uppfylla en kvot så gillar jag det inte, men om det är i syftet att få in fler från underrepresenterade grupper så tycker jag att det är en bra och enkel lösning på ett problem. Att jag inte gillar det när det gäller att uppfylla en kvot är för att det jag har sett av det är att de som ska anställa får i uppdrag att anställa just kvinnor, eller just mörkhyade, eller vad det nu kan vara. Om det är i syftet att få in fler underrepresenterade så brukar det i första hand vara meriterna som gäller, precis som det ska vara.

Hur och när började du intressera dig för feminism och jämställdhet?
Det var någon gång i högstadiet som det gick upp för mig att om en kvinna och en man har samma utbildning och samma yrke så tjänar ändå kvinnan nästan alltid sämre. Jag började diskutera detta med en vän, som höll med mig om att det var riktigt konstigt och orättvist mot kvinnor. På den vägen är det.

Hur och när började du intressera dig för HBTQ-frågor?
Första gången jag hörde talas om något som hade med HBTQ att göra var i lågstadiet eller förskolan (förskolan för mig är alltså det som nu för tiden kallas förskoleklass), det var när någon person kallade en annan person för bög och jag undrade vad det innebar. Vidare berättade en vän för mig att hen gillade både killar och tjejer, samt att jag började fundera på om inte jag också kanske kunde göra det. I mellanstadiet var jag dock emot homosexuella, för jag hade lärt mig att jag borde vara emot dem, även om jag inte förstod varför. Till en dag (också i mellanstadiet) när jag såg en dokumentär om intersexuella och insåg att det inte alltid är så himla lätt att veta vad folk har för kön, vilket gör att det borde vara okej att gilla vilka en vill oavsett kön. Det var dock inte fören i gymnasiet som jag började få lite vettig insikt i HBTQ och inte fören efter gymnasiet som jag faktiskt insåg att det inte bara gäller några fåtal personer utan att ganska många på något vis är HBTQ. Om ni vill veta ännu mer om hur jag började intressera mig för HBTQ-frågor så kan ni läsa detta inlägg.

Brukar du gå på Pride? Har du gått med i paraden? Varför/varför inte?
Jag har inte gått på Pride eller i paraden. Detta beror helt enkelt på att jag alltid har lyckats boka in något annat samtidigt som Pride är (till exempel för två år sedan var jag på en fyrdagars kurs samtidigt som Pride var) och även i år hade jag inte tid. Jag vill dock gå på Pride och på paraden, men det har inte blivit av än så länge helt enkelt. Om de ordnar Pride Uppsala igen så finns det större chans att jag går på det, eftersom jag i sådana fall skulle kunna komma dit mer spontant än när det är i Stockholm.

Vad är ditt drömyrke? Varför?
Jag vet inte riktigt, faktiskt. Jag vill forska på bakterier, medicin eller något liknande. För bara några veckor sedan upptäckte de ett nytt virus, som inte är farligt för människan, och som tydligen är en levande organism (virus har tidigare inte setts på som levande organismer eftersom de inte kan kopiera sitt genetiska material, de har mer setts som ickelevande parasiter), det är något jag skulle vilja titta närmare på. Jag skulle också vilja forska på kromosomrubbningar och skulle vilja jämföra med hur det ser ut hos djur (eftersom alla djur har olika många kromosomer). Men innan jag går in på forskarlinjen så vill jag arbeta på ett stort lab, till exempel GE Healthcare. Jag vill dock inte arbeta på Q-MED (som också är stort + lab), för jag tycker att de har konstiga värderingar där. De tillverkar bland annat botox och skaparen av företaget har uttalat sig om att det var jättejobbigt när hen började marknadsföra botox eftersom ”svenska kvinnor inte brydde sig om utseende på 90-talet”, så hen var ”tvungen att åka till Frankrike”. (Läs mer om Q-MED i detta inlägg, observera att det är två år sedan jag skrev detta inlägg, så det ser lite annorlunda ut mot de inlägg jag skriver nu för tiden, tycker i alla fall jag.)

Är det viktigt att de du umgås med har ungefär samma åsikter och tankar som du eller umgås du gärna med personer med motsatta åsikter?
Jag tycker att det är trevligare att umgås med personer som har ungefär samma tankar och värderingar som jag, men jag har inget problem med att umgås med andra. Dock brukar jag försöka att låta bli att komma in på sådant som kan göra mig upprörd om jag vet att en eller flera personer, i mitt sällskap just då, inte håller med mig. Om vi ändå kommer in på något där andra inte håller med mig så brukar jag ta några djupa andetag för att förbereda mig för debatt.

Hur ställer du dig till en legalisering av cannabis?
Jag tycker att cannabis ska vara olagligt. Jag tycker även att tobak ska vara olagligt. Detta eftersom de vanligaste formerna för att konsumera både cannabis och tobak är genom rökning. Folk röker på allmänna platser och jag vill inte andas in något sådant. Jag mår redan skitdåligt om någon röker tobak i närheten av mig (får kvävningskänslor), och jag gissar att det knappast skulle bli bättre om folk började röka även cannabis i närheten av mig. Rökning skadar folk i din omgivning på ett direkt sätt, till skillnad mot till exempel alkohol som skadar indirekt när folk blir fulla och gör dumma saker. Du skulle aldrig tvinga en vegetarian att äta kött, men att tvinga en ickerökare till passiv rökning gör de flesta rökare. Det hjälper heller inte att säga åt rökare att gå en bit bort, då tycker de att jag ska flytta mig istället för att det är jag som stör mig. Men jag anser att det är den personen som har gjort valet att röka som borde ta hänsyn till alla andra. En del blir faktiskt sjuka av rök.

Hur var du för 10 år sedan?
För tio år sedan var jag 12 år gammal. Då gick jag trean på en skola och sedan bytte jag skola till jag började fyran. Detta för att skolan jag gick på bara hade till klass tre. Mina dåvarande bästa vänner hade båda bytt skola tidigare, den ena redan efter förskolan och den andra när hen gick ut trean året innan. Den nya skolan jag kom till fick jag väldigt snart nya vänner i. Det var en stor förändring, vi hade varit jättefå i min klass i lågstadiet, nu var vi 36 stycken, så det blev ju lättare att hitta nya vänner. I den här åldern började jag gilla hästar, men jag skämdes lite för att göra det faktiskt, trots att några av mina nya vänner gillade hästar också. Det var också någon gång kring denna ålder som jag såg den där dokumentären om intersexuella som jag nämnt. I den här åldern var jag även väldigt stereotypt klädd, mest för att mina föräldrar verkade tycka att det var en bra idé.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0