Mosuofolket

 
Jag har hittat en ganska intressant dokumentär på SVT Play, den heter Det sista matriarkatet. Den finns bara kvar i 14 dagar till, så se till att se den snarast.
 
Dock måste jag säga att trots att de hade en del matriarkala traditioner, som att barnen ärver mammans efternamn och att kvinnorna är familjens överhuvud, så tycker jag att det i många andra aspekter verkade vara ett jämställt samhälle, inte specifikt ett martiarkat samhälle.
 
Tråkigt dock att deras traditioner om "vandrande äktenskap" håller på att dö ut, för jag tror att det kan vara bra med liknande företeelser. Att en person inte ses som dålig för att hen har haft sex med väldigt många personer under sin livstid.
 
De säger flera gånger i dokumentären att de får ha sex med vem de vill och att ingen ifrågasätter. Trots detta så undrar jag om de skulle bli ifrågasatta om de hade sex med någon av samma kön som de själva, för alla kvinnorna pratar om att ha manliga partners och alla männen pratar om att ha kvinnliga partners.
 
Vad har ni för tankar om dokumentären?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0