Sådant som alla borde kunna

 
Har ni tänkt på att det finns en del "tjejgrejer" och "killgrejer" som egentligen alla borde ha koll på?
 
Till exempel matlagning, byta propp, städning, kunna använda tekniska prylar och så vidare.
 
Vad vinner vi egentligen på att bara kunna hälften av dessa saker?
 
Jo det ska jag säga er. Vi vinner ingenting på det! Det enda som händer är att det får folk att tro att kvinnor och män kompletterar varandra, alltid. Men det är självklart inte sant.
 
Jag har vuxit upp med skilda föräldrar, vilket kan vara en stor orsak till deras matintressen. Båda mina föräldrar är bra på att laga mat och tycker att det är kul. Eftersom de skilde sig ganska tidigt så har båda helt enkelt varit tvugna att klara sig själva, och att kunna laga mat är en ganska central grej. Speciellt med två små barn som behöver en varierad kost för att växa ordentligt.
 
Jag tror att jag själv har fått mitt matintresse från båda mina föräldrar.
 
Förutom detta så jobbade båda mina föräldrar med teknik när jag var yngre, något som de tycker är kul. Så från dem har jag även fått ett intresse för teknik.
 
Vad har jag vunnit på detta?
 
Jo, om jag är ensam hemma och hungrig så behöver jag inte stå där helt handfallen utan att veta vad jag ska göra. Samtidigt så behöver jag inte heller stå helt handfallen utan att veta vad jag ska göra om proppen skulle gå medan jag står och lagar mat. Med detta vill jag säga att det går att förstå sig på både "tjejgrejer" och "killgrejer" samtidigt. Jag klarar utmärkt av att räkna ut volymen på en kastrull bara med hjälp av en linjal och lite huvudräkning, samtidigt som jag vet hur jag kan använda kastrullen för att göra något så "avancerat" som linsfärs (citationstecken för att jag inte tycker det är avancerat, men många andra tycker nog det).

Vi vinner på att ha koll på både sådant som är stereotyps tjejigt och sådant som är stereotypt manligt. Jag förstår verkligen inte varför vi än idag uppfostrar barn till kön snarare än till personer. Vissa intressen måste väckas tidigt, speciellt de som är lite normbrytande eftersom de potentiella intressen som följer könsnormen kommer barnet att matas med ändå, tyvärr.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0