Jag älskar böcker, men är ingen bokmal

 
Jag har alltid älskat böcker, men jag har aldrig varit i närheten av att vara en bokmal. "Varför då?", kanske ni undrar. Det finns en väldigt enkel förklaring på detta: Jag läser långsamt.
 
Jag har alltid läst långsamt och jag har försökt att träna upp det, men Det Går Inte.
 
Jag kan erkänna att jag läser snabbare idag än vad jag gjorde i gymnasiet. Jag kan erkänna att jag läste snabbare i gymnasiet än vad jag gjorde i högstadiet. Jag kan erkänna att jag läste snabbare i högstadiet än vad jag gjorde i mellanstadiet. Jag kan erkänna att jag läste snabbare i mellanstadiet än vad jag gjorde i lågstadiet. Men jag har alltid varit en av de som har läst långsammast i min omgivning. Oavsett om jag gick i lågstadiet eller gymnasiet så verkade jag vara en av de långsammaste i klassen.
 
Jag har ingen form av dyslexi, jag kan läsa ord utan att blanda ihop dem med andra ord och jag kan enkelt bokstavera ord. Dessutom har jag väldigt enkelt för språk. Trots detta så läser jag extremt långsamt, för min ålder.
 
Det här är något som jag har försökt att dölja. Till exempel minns jag i gymnasiet när vi på engelskan skulle läsa en bok, hemma. Jag läste och läste, men jag hade aldrig hunnit läsa så långt som jag borde när jag inte längre hade tid att läsa (var ju tvungen att hinna äta, sova och sådant, samt att jag var schemalagd hela dagarna). Så jag gjorde helt enkelt så att jag läste halva boken. Sen hoppade jag över alla kapitel utom det sista och så läste jag det. Sen slog jag upp en sida någonstans efter halva boken och innan det sista kapitlet och valde ut ett citat som lät snyggt. Det fungerade för diskussionerna i skolan om boken. Sedan gjorde jag likadant med flera andra böcker. Detta gjorde dock att jag inte hade läst hela boken och egentligen kanske inte hängde med på vad den handlade om. Men i en skolmiljö var det en fungerande metod för att lösa uppgiften "diskutera den här boken".
 
För mig har det i princip alltid varit så att projektet "läsa den här boken" har fått vara ett sommarprojekt, när det har varit en bok som jag valt själv att jag vill läsa. Jag älskar egentligen att läsa, det är därför jag idag ägnar mycket tid åt att läsa andras bloggar. Men jag har aldrig haft ordentligt med tid att läsa böcker, just för att jag läser så extremt långsamt.
 
Jag tycker själv att det här är jättetrist, för jag tycker att böcker över lag är mer innehållsrika än vad filmer är. Framförallt eftersom det i böcker oftare är läsaren själv som bestämmer hur saker kan tolkas. I filmer får vi inte alls lika stort tolkningsutrymme. I böcker är allt möjligt, i film måste effekter användas för att ens komma i närheten av samma nivå av möjlighet.
 
Så, trots att jag älskar böcker så mycket, vad är det som gör att jag inte kan läsa snabbare? Jag tror att det framförallt handlar om att jag har väldigt svårt att processa information snabbt. Det händer att jag bara behöver läsa en mening en gång för att förstå den, men i många fall kan jag behöva läsa samma mening kanske sju gånger för att förstå vad det är jag precis har läst. Jag har visserligen blivit bättre på det här sedan jag började läsa väldigt mycket bloggar, men det händer fortfarande att jag fastnar på vissa meningar och läser dem om och om igen för att min hjärna ska hinna processa meningen innan jag kan gå vidare till nästa mening. Detta gäller alltså bara meningar som jag inser är viktiga, en oviktig mening brukar bara flyga förbi utan att jag tar upp någon information från den fören hjärnan har hunnit processa den en stund senare.
 
Så, mitt problem är egentligen inte att jag skulle ha någon slags förakt mot böcker, som så många verkar tro när en inte läser. Det handlar helt enkelt om att jag inte läser tillräckligt snabbt för att hinna lägga tid på läsning, trots att jag vill läsa.
 
Så, jag har en hel del böcker på hög. Böcker som jag vill läsa. Några som jag vill läsa om. Förra sommaren var jag helt ledig, då läste jag Harry Potter and the Chamber of Secrets och Harry Potter and the Prisoner from Azkaban. Det var så mycket jag hann läsa på en hel sommar. Denna sommars stora projekt blir att ta sig igenom the Goblet of Fire, som är betydligt tjockare än sina föregångare.
 
Ärligt talat så önskar jag att jag hade mer tid att läsa. Efter sommaren planerar jag att försöka läsa nästa bok i Harry Potter-serien, vilken är ännu lite tjockare än sina föregångare. Vi får väl se hur det går, för ja, jag ska alltså jobba i höst, inte plugga. Så jag tror att jag kommer ha mer tid till att läsa än vad jag har haft under studietiden, eller åtminstone hoppas jag att jag har det. Pausen från studierna är bara ett år, så jag får se till att läsa snabbt om jag ska hinna alla böckerna som ligger på hög.
 
Inspirationen till det här inlägget kom ifrån ett inlägg om böcker som Q har skrivit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0