"Hen" ÄR könsneutralt

 
Jag vet inte om ni har märkt det, men något jag har reagerat på är personer som säger att "hen" är könat. Inte att det är något speciellt kön på ordet utan bara att det har med kön att göra.
 
Tankegången går så här: Eftersom "hon" och "han" är för speciella kön och "hen" är könsneutralt utifrån "hon" och "han" så betyder det att "hen" har med kön att göra.
 
Jag håller inte med om det här. Att vi säger att "hen" är könsneutralt innebär att det inte har med kön att göra. Alls. Vi kallar det för "könsneutralt" för att det är det bästa ordet vi har för att beskriva det. Vi skulle egentligen kunna säga "'Hen' är ett pronomen för tredje person singular.", då har vi inte sagt något om kön, vi har bara sagt att det har med person att göra. En person, vem som helst. Ordet "hen" är inte bara till för de som inte varken/både kvinna eller/och man, det är ett pronomen för alla. Även för andra djur än människor. Helt enkelt ett pronomen för personer och de djur vi ser som personer (till exempel husdjur, men för min del gäller det alla djur, men det är en annan diskussion).
 
Jag tycker att det är oerhört viktigt att "hen" är ett pronomen för tredje person singular. Vilken person som helst. Att kalla en person för "den" finns inte i min värld, jag tycker det är sjukt nedvärderande att kalla någon för "den" (om inte personen klart och tydligt sagt åt mig att jag ska säga "den" om... hen...?). Månen är "den", ljusstaken är "den", stolen är "den", men en människa kan för mig aldrig vara "den". Jo, jag kan säga "den personen" eftersom det syftar på "person", men som pronomen, när jag pratar om en person, då känns det väldigt fel att säga "den".
 
Ja, "hen" är könsneutralt, men det betyder verkligen inte att det har med kön att göra bara för att det har prefixet "kön" i förklaringen av ordet. Det som är viktigt är ändelsen "neutralt". Det betyder alltså "har INTE med kön att göra".
 
Jag tycker personligen att det är väldigt tråkigt att en del personer inte känner sig hemma i pronomenet "hen" för att de tror/tycker att det har med kön att göra. Jag önskar att de kunde känna sig hemma i pronomenet istället för att på ett sätt "bli ett objekt". Pronomenen "hon", "han" och "hen" är pronomen för personer, alltså handlande varelser, subjekt. Pronomenet "den" är pronomen för objekt. Precis som att "det" också är pronomen för objekt.
 
I en (min) perfekt(a) värld skulle "hen" vara det enda pronomenet för tredje person singular. Och att då påstå att "hen" har med kön att göra skaver som sjutton, för mig. För "hen" har inte med kön att göra, det är just det det inte har med att göra. "Hen" är för personer, handlande varelser och subjekt. "Den" och "det" är för saker, döda ting och objekt.
 
Håller ni med mig? Diskutera gärna i kommentarsfältet vad ni tycker om detta. Är ditt pronomen "den", hur kändes det här? Kändes det påhoppigt från min sida eller håller du med mig trots att du inte känner att "hen" är ditt pronomen?

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Mitt liv med social fobi och ångest

Förut sa jag "den", eftersom jag störde mig på att typ alla i min omgivning sa "han" när de inte visste könet på personen eller skulle prata om personer i allmänhet. Jag använde ordet "den" som en protest mot mansnormen som ligger i användandet av "han". Sedan kom ordet "hen" och jag blev så himla glad, det känns helt klart bättre att tala om människor som subjekt än som objekt, jag är helt på din linje där. Att "hen" av många upplevs som kontroversiellt tror jag hänger samman med den könsfixering som präglar samhället, den strikta uppdelningen mellan manligt och kvinnligt. Att då bli benämnd som "hen" kan säkert kännas som ett hot mot den egna könsidentiteten, som för många är så extremt viktig.

Svar: Absolut! Dock syftade jag på framförallt icke-binära, intergenders och andra som vill att folk ska använda "den" om dem, istället för att använda "hen". Att de hellre blir refererade till som ett objekt än subjekt tycker jag är jättetrist, när "hen" inte har med kön att göra. Dock tror jag att många tolkar "hen" som "ett tredje kön" snarare än inget kön, könlöst, könsneutralt eller att det inte har med kön att göra.
Intersexorwhat

2014-11-09 @ 20:45:59
URL: http://theworryingkind.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0