Bara lite kort om dagen

Idag var jag på dop. Det var ett kusinbarn som döptes. Jag är själv inte kristen, men hela min släkt verkar vara det, eller så vill de bara inte släppa gamla traditioner. Det är dop och konfirmation, bröllop och begravning, allt sker i kyrkan. Jag gillar kyrkor, för de är gamla fina byggnader (men kyrkan vi var i idag var lite kal och smått läskig på något vis). Jag älskar Domkyrkan (ni vet, the one and only... eller åtminstone den största i Svea Rike; Domkyrkan i Uppsala), den är väldigt fin.

Men... åter till min kristna släkt. Jag är som sagt inte kristen, senast jag var i en kyrka var nog 2008, under min farmors begravning. Fast det var ju faktiskt i ett kapell, ingen kyrka, så det blir nog snarare 2007, när en kusin gifte sig. Förutom det så var jag i en kyrka idag. Jag ska berätta lite om dagen.

Jag gick in i kyrkan och satte mig näst längst fram (det hjälpte dock inte att sitta så långt fram, min dåliga syn och min tillfälliga avsaknad av glasögon gjorde att jag inte såg så jättemycket). Efter att jag och alla de andra hade satt sig så ringde kyrkklockan och kusin, kusinbarn, barnets pappa samt barnets faddrar (tydligen heter det inte gudföräldrar längre, det fick jag veta idag) kom in och ställde sig vid dopfunten. Sedan kom en präst in och sa några ord i stil med "Välkommen in i kyrkan, nu är du vår för all evighet." (eller det är i alla fall vad jag som icke-kristen tycker att det låter som), sedan fick alla andra barn komma fram och hjälpa prästen att välsigna vattnet eller nåt (eller för att få dem att känna sig välkomna och därmed inte vilja lämna den kristna tron...?). Efter det hällde prästen vatten på kusinbarnets huvud och gav kusinbarnet en smällkyss i pannan (pedofil!... xD jag driver).

Jag vet inte hur andra ser på sådana här traditioner, men personligen tyckte jag att det var lite läskigt... Det kändes lite som om prästen försökte dra med en in i något slags lurendrejeri. Så är det väl kanske inte, men så kändes det för mig. Jag tänker dock inte sluta gå på släktens alla traditionella högtider, men jag kommer nog aldrig mer sjunga en psalm som har att göra med att Gud äger oss.

Kommentarer
Postat av: Tandrus

Håller helt med. Läskigt med hela kyrko-grejen, att man ska påtvinga ett spädbarn sina föräldrars tro. Taskigt mot barnet på nå vis, tänk om barnet är ateist då? Eller blir jude eller muslim, då går det inte för att man är för evig invigd i den kristna tron, bara för att ens föräldrar råkade tro på Jesus? Nej, om jag nånsin skaffar barn tänker jag inte döpa det.

2011-04-04 @ 19:45:49
URL: http://madameberry.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Nämen se där! En kommentar! Måste svara :D



Hej Tandrus! Minns du under religionslektionen då vår lärare randomly valde några att berätta ifall de var döpta eller inte? Jag glömmer aldrig henens (Är lite osäker på böjning, men eftersom det är ett finskt låneord så böjer jag det som i finskan) min när du sa att du inte var döpt och nöjd med det och hen sa "Va?! Skulle du inte tycka att det var en fin gest?"... Vadå fin gest? Om en inte är kristen så är det ju en ful gest :P



(För er som inte förstår det så känner jag och Tandrus varandra irl. Det betyder inte att ni kan fråga henom vem jag är.)

2011-04-04 @ 21:18:25
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0