Romare placerade inte i fack


Jag håller på att plugga på en tenta i Latin, så just nu sitter jag och läser i boken Latin: kulturen, historien, språket av Tore Jansson. Plötsligt stannar jag upp i mitt läsande och läser om meningen jag precis läste.

Att en man kunde bli kär i både kvinnor och män väckte ingen större förvåning i antiken, och det fanns ingen särskild beteckning för någon som gjorde så.


Jag har hört om detta förr på historielektioner och i filmer, men nu när jag såg det svart på vitt så blev det så annorlunda. Flera frågeställningar dök upp i mitt huvud.

Att en kvinna kunde bli kär i både män och kvinnor, väckte det förvåning?

Det fanns ingen särsklid beteckning för de som blev kära i både kvinnor och män, men fanns det beteckningar för de som blev kära i endast kvinnor eller endast män?

Det väckte ingen större förvåning i antiken, när började det då väcka förvåning?

Att bli kär, är det någon vi gör? Är det inte bara något som händer?


Jag personligen är en sådan som tror att alla potentiellt sett är pansexuella, men att både personliga erfarenheter och uppfostran får en att bilda en egen sexualitet. Jag tror inte att alla som är t.ex. homosexuella aldrig har haft en tanke på någon med ett annat kön än den själv. Jag tror att romarna var väldigt kloka i denna fråga och förstod att de inte skulle lägga sig i någon mans sexualitet, dock står det så lite om kvinnliga romare att jag inte kan svara på om någon lade sig i deras sexualiteter.


På tal om detta så har jag länge tänkt skriva ett inlägg om olika former av sexualitet och hur de benämns (och borde benämnas) samt varför de benämns som de gör. Det har bara inte blivit av pga allt mitt pluggande, så jag tar lite om det i detta inlägg istället för att skriva ett eget inlägg om det.

Homo, hetero och bi är alla ord från Grekiska, homo betyder samma, hetero betyder annan och bi betyder båda. Pan, som jag nämnde tidigare, kommer också från Grekiska och betyder alla. Sen finns det de som kallar pansexuell för omnisexuell, det tycker jag är fel. Omni betyder visserligen "alla", fast på Latin, det är alltså inte enhetligt med resten av orden. Med tanke på att homo betyder människa på Latin så känns det för mig ännu dummare att säga omnisexuell. Ännu värre är när folk blandar Latin och Grekiska, typ omnifil (som är samma sak som pansexuell). Sen finns även benämningar som monosexuell och metrosexuell.

Metrosexuell är ett ganska nytt ord och även ganska konstigt enligt mig. Metro på Grekiska betyder mor, alltså låter det som att metrosexuell borde vara någon som blir kär i mödrar, men i själva verket syftar det på metropolis som betyder "moderstad" (inte en huvudstad men ändå en ganska stor stad). Efter denna lilla förklaring låter det ännu konstigare med betydelsen av att vara metrosexuell, det betyder nämligen att du är heterosexuell men beter dig som en homosexuell. Så det är ett ord jag undviker att använda.

Oavsett så tycker jag att vårt placerande i fack blir väldigt intressant med dessa grekiska ord som hjälp (jag gillar dock inte att placera folk i fack, det förstör en massa och ger oss tron om att folk är olika beroende på vilket fack de placerats i under vissa förhållanden). Låt mig nu köra ett litet tankeexperiment gällande de olika "vanliga" (läs: vanligt förekommande) sexualiteterna.

En person som är enbart homosexuell (dvs. inte heterosexuell också) är samtidigt monosexuell, blir kär i folk av ett kön, samma kön som personen själv har alltså. En enbart heterosexuell kan vara monosexuell men behöver inte vara det. Om vi tar en heterosexuell man som exempel så blir han kär i personer som inte är av samma kön som han själv, då finns det möjligheter; han kan bli kär i enbart kvinnor och därmed vara monosexuell eller så kan han bli kär i ALLA som inte är män, då är han inte monosexuell men fortfarande heterosexuell.

Skillnaden mellan bi- och pansexuella har med detta att göra. Båda är homosexuella och heterosexuella, skillnaden ligger i att bisexuella är monosexuella inom heterosexualiteten medan pansexuella inte är det.


Allt detta är sådan som jag inte tycker att folk ska behöva komma ut med, det borde vara som det var för romarna: Att det inte väckter någon större förvåning och att det inte finns några särskilda beteckningar för de som gör på ett visst sätt.

Min förklaring till de olika sexualiteterna har snarare att göra med förståelsen för andra människor än att jag vill placera folk i fack. Fuck fack, de skapar bara en massa fördomar.

Trackback
RSS 2.0