Matematiska oskulder och vita russin

Nånting händer med min blogg! Antalet läsare per dag verkar sjunka exponentiellt, i alla fall har det gjort det de senaste 10 dagarna. Kanske beror på att jag inte har kläckt ur mig något långt och genomtänkt inlägg på ett tag nu, eller?

Så därför tänkte jag skriva något smart idag, men självfallet så känns det inte som om det kommer gå så bra när jag nyligen har läst två kapitel i Högre matematik för poeter och andra matematiska oskulder.

Förutom en massa matematiska tankar som slog mig när jag läste en bit ur denna så slog mig två andra tankar: "Hur sjutton kan författaren heta Tönis Tönisson?" och "Vadå matematisk oskuld?". Så nu tänkte jag diskutera dessa två frågor.

Varför heter han Tönis Tönisson? Heter han verkligen så på riktigt eller är det ett, vad säger man, artistnamn? Ett alias för att han inte vill utge sin identitet? Varför vill han inte utge sin identitet, för en bok om matematik? Är det rent av så att han faktiskt heter Tönis Tönisson? Så sökte jag på eniro och hittade människan. Helt otroligt ovanligt namn!

Så, då har jag funderat över det och kommit fram till ett svar, således övergår jag till min andra frågeställning.

Vadå matematisk oskuld? Vad är en oskuld? En person som inte har haft sex, tänker ni. En person som ännu inte har någon skuld till något. Om vi tänker i sex- och religionssammanhang (därifrån ordet kommer) så blir det alltså en person som inte har någon skuld att återbetala till Gud för att hen inte har haft sex.

Det är en synd att ha sex, om du har sex ska du straffas. Du har en skuld så länge du lever för du kan inte straffas innan du dör. Skulden betalas med straffet. Om du inte har denna skulden har du en icke-skuld, du har alltså en oskuld eller som vi brukar säga idag, du är oskuld.

Vad innebär det då att vara en matematisk oskuld?

Om jag kan för mycket matematik så har jag en matematisk skuld, kan jag ingen matematik så är jag en matematisk oskuld. Vad är då den där matematiska skulden? Hur betalar jag den matematiska skulden? Genom att lära ut matematiken till andra? Jag vet inte, nu blir jag alltför förvirrad och avslutar diskussionen om vad en matematisk oskuld är. Om ni vill får ni fortsätta att diskutera det i kommentarsfältet.

För övrigt bör nämnas att jag inte direkt är någon matematisk oskuld, orsaken till att jag läser denna bok är för att den är så jävla bra och den får mig att se matematiken från andra vinklar än tidigare. Jag tänker läsa denna bok nu i sommar, så går det säkert bra på kursen i flervariabelsanalys sen i höst... Jag hoppas i alla fall att kursen inte blir lika tung som den skulle ha blivit om jag inte läst boken.

På tal om oskulder förresten. Vet ni vad vad som står i Koranen gällande vad islamistiska män som har levt halal (tillåtet) får när de dör? De får 72 oskulder. Alltså, de blir inte oskuld själva 72 gånger om, för män kan ju inte vara oskuld det vet ju alla (sarkasm), de får 72 jungfrur som inte tidigare är penispenetrerade. Dessa 72 oskulder brukar ibland beskrivas som barn, vilket gör det hela ännu sjukare.

Denna text har, enligt många, enbart feltolkats eftersom det arabiska ordet för vitt russin är detsamma som för oskuld. Varför vill islamistiska män leva halal hela sitt liv bara för att få 72 jävla russin!?

På ett annat ställe i Koranen står det "De som tror och lever ett rättskaffens liv skall föras till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid. Och där skall deras hustrur vara hos dem, renade från all orenhet och vi skall låta dem smaka den fullaste lycka." vilket jag tycker låter lite konstigt. Hittade detta här och måste påpeka att de säger emot sig själva. Först skriver de att alla, både män och kvinnor, kommer få samma gåvor när de kommer till Paradiset. Sedan säger de "deras hustrur" och syftar då till att enbart männen får detta (för lesbiskitet och allt sånt är ju haram/förbjudet). Männen får oskulderna men kommer ändå inte att utföra något äktenskapsbrott mot sin fru, så står det, typ.

En sak som gjorde mig glad var dock detta, citerat ur Koranen:

Profeten tillfrågades om
en man som såg spår av sperma men som inte kom ihåg om han hade haft en sexuell dröm. Profeten sade: "En sådan man ska utföra rituell tvagning." Han tillfrågades också om en man som kom ihåg att han hade haft en sexuell dröm men som inte hittade spår av sperma. Han sade: "En sådan man behöver inte utföra rituell tvagning." Umm Salim sade: "En kvinna kan ha samma upplevelse. Måste hon utföran rituell tvagning?' Profeten sade: 'Ja, det finns ingen skillnad mellan män och kvinnor."

Det finns ingen skillnad mellan män och kvinnor.

Tänk om personer inom Islam kunde leva upp till det också, vilket lyckligt Arabfolk vi då skulle ha, tror jag. Ni kan ju ta och titta på detta klipp som jag har länkat till förut en gång. Det handlar om Nel, en kvinna som är uppvuxen i England och väljer att åka tillbaka till Afghanistan. Riktigt bra dokumentär, se den.

Kommentarer
Postat av: S

Anledningen till att bloggstatistiken sjunker är enkel: folk sitter inte inne vid datorn och läser bloggar lika mycket när det är soligt ute ;)



Sen en annan sak, du skriver att enligt religionen så är sex en synd. Det är sant, men bara om man är ogift. Inom äktenskapet däremot ses det som en plikt! Enligt den kristna tron (och många andra religioner) så kan inte äktenskapet fullbordas inför Gud innan det äkta paret haft samlag. Konstigt att något som anses så "heligt" också kan vara någonting så "syndigt", beroende på situation.

2011-06-12 @ 22:36:03
Postat av: Intersexorwhat

Sant förvisso, men att bli av med sin oskuld och få en skuld är något som alla, gifta som ogifta, inom kristendomen, får när de har sex för första gången. Att ha sex med sin gemål kan även det vara en synd, framförallt om de har sex utan reproduktionssyfte, då skulle det till och med kunna passa in i en av de sju dödssynderna, vällust. Heligheten kring sex är om det enbart utförs i reproduktionssyfte, i alla fall enligt många skrifter och heliga ritualer.

2011-06-12 @ 23:14:41
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0