God, give me a boy.


Det här är sjukt.

Det är fel på så otroligt många olika sätt och vis att jag knappt vet var jag ska börja.

Barn i Indien som föds som flickor opereras till pojkar, mot sin vilja, bara för att föräldrarna vill ha en pojke. Hur mycket tjänst eller björntjänst föräldrar och läkare gjorde barnet visas först när barnet växer upp. Något som finns i mörkertal är antalet transpersoner, men troligtvis är de färre än cispersoner. Alltså är det troligast att de flesta av dessa flickor föds som cis, men när föräldrarna väljer att operera så blir de trans istället och när transpersonerna växer upp vill de väl vara cis? Då vill de ju opereras igen!

En av de läkare som gör dessa operationer påstår att det handlar om intersexuella barn som "inte ska bli förvirrade" när de växer upp, därför opereras de till pojkar. Hm. Det finns två stora huvudgrupper av intersexuella, de som är båda tjej och kille samt de som varken är tjej eller kille. Om ett intersexuellt barn föds så brukar läkarna i svergie be föräldrarna att ge barnet ett könsneutralt namn och låta barnen ta ett moget beslut senare, däremot måste barnet få ett juridiskt kön som då läkarna föreslår utifrån vilken typ av intersexualitet barnet har. Att operera ett intersexuellt barn, ett barn som inte kan ta ett moget beslut, det är ren idioti! När barnet kan ta ett moget beslut så kanske det väljer att inte operera sig alls (det hade nog jag valt tror jag, fast det är ju lite svårt att sätta sig in i situationen) eller så kanske det vill operera sig till det andra könet än vad föräldrarna bestämde. Förresten så tror jag knappast att detta handlar om intersexuella barn, inte enbart i alla fall. Jag tror det handlar om föräldrar som vill ha en son.

För ett tag sedan läste jag en artikel om ett par som var typ 80 år och bodde i Indien. De hade massa döttrar men ville så gärna ha en son som kunde föra släktnamnet vidare, så de lät inseminera sig. De hade rätt att inseminera sig när HBTQ-personer, som troligtvis skulle bli bättre föräldrar, har oerhörda problem att ens få adoptera. Inget illa mot gamla personer, men kvinnor är bara fertila till typ 50 av en anledning, kroppen klarar inte av att bära och föda barn längre. Dessutom kan gamla människor få problem som gör att de inte kan ta hand om sina barn.

Låt mig spåna vidare på det där om att föra släktnamnet vidare. Om det nu är det som föräldrarna vill kunna göra genom att operera sina döttrar till söner så tycker jag att det helt förlorar poängen. För barnen som har opererats till pojkar kommer att bli sterila. De kommer att få hormonbehandling som kommer att vara färdig när de är typ 5 år. Ja, ni läste rätt, hormonbehandligen kommer att bli färdig. En hormonbehandling vid en så ung ålder leder till att kroppen kommer att ställa om sig och till slut behövs inte hormonbehandlingen längre, vilket dessutom leder till inferilitet. Nu vet jag inte hur det fungerar i Indien riktigt, men om mannen för namnet vidare så måste han väl kunna få barn? Visst kan de adoptera, men kostar inte det en massa pengar?

Min kropp, min egendom. Din kropp, din egendom. Alla måste få ha en fri vilja om sin kropp. Jag förstår inte hur folk tänker som tillåter sådana här operationer på sina barn.

Indien må vara ett patriarkat, men någon måtta får det för i helvete vara!
Trackback
RSS 2.0