Jag tror inte på transvestitism

Jag fick en gång frågan om jag är transvestit. Vad är det som får dig att tro att jag är transvestit? Att jag bär könsstereotypa kläder ena dagen, men inte nästa, betyder inte det bara att jag har en väldigt bred smak?

Dagens samhälle är ganska knasigt, oavsett om en är man eller kvinna så tror folk att en är helt konstig om en inte bär könsstereotypa kläder. Det är bara att se på klädkoder så syns det tydligt varför folk ses som transvestiter fastän de inte är det (inget illa om transvestiter, jag kommer tillbaka till det ämnet snart, men nu ska jag prata lite om stereotyper först).

Tänk dig att du är kvinna som ska till en fest, bröllop, gasque eller liknande. På inbjudan står det "Kavaj". Tänk dig att du går dit i kostymbyxor, skjorta, väst, slips och kavaj. Det är ganska okej, MEN det finns alltid någon där som reagerar och ibland kan en få höra frågan "Är du lesbisk? Eller vänta, du kanske är transvestit... eller så är du bara en vanlig feminist." ungefär. Så det stereotypa i sammanhanget är att kvinnor inte ska gå efter vad som faktiskt står i inbjudan, de ska läsa mellan raderna och gå till festen iförd klänning.

Tänk dig istället att du är man och ska till en fest av detta slag, på inbjudan står det "Kavaj". Vad göra? Köpa en kostym såklart! Det är ju det enda alternativet. Du går till skräddaren och ber om att få se kostymerna. Alla ser exakt likadana ut... typ. Sedan ser du klänningarna som hänger på damavdelningen, de finns i många olika färger och former... orättvist! Skulle du kunna gå i klänning till festen? Ja, det finns faktisk några män som gör så. Dock blir det inte så kul om någon annan konfronterar en och klagar på att en inte är tillräckligt manlig. I detta fall är det desto vanligare att en får höra "Är du transvestit?", ord som "bög" förekommer också, men män kan (tydligen) inte vara feminister.

Jag vet inte riktigt hur jag ska spåna vidare på det här utan att avslöja mig själv. Som ni vet så är jag varken man eller kvinna när jag skriver den här bloggen, på riktigt har jag det ena könet, jag är varken intersex eller trans. Dock har jag fått frågan om jag är trans, vilket jag personligen tycker är mycket lustigt då jag kroppsligt varken försöker se ut som det motsatta könet eller att jag vill vara det motsatta könet. Vad spelar kläderna för roll? Blir jag något annat bara för att jag tar på mig lite annorlunda kläder?

Som min rubrik antyder så tror jag inte på tranvestitism, jag tror att alla är olika och att det inte finns några kläder som tillhör det ena eller det andra könet. Känner en sig som transvestit så är det något jag accepterar och förstår eftersom samhället ser ut som det gör, men i grunden är transvestitism, liksom cisvestitism, något påhittat.
(Not. trans = andra sidan, cis = denna sida, vestit = kläder)

Nu tänker jag gå här i mina kläder och vara nöjd och glad. Om någon påstår något om transvestitism så tänker jag säga "Titta på påfågelhanen. Är han transvestit? Nej? Varför har han då en sådan färgglad klänning?"
Trackback
RSS 2.0