Hormonduschar!

Frågeställningar om transsexuella hör jag ofta, för det är många som tycker att det är konstigt och svårt att förstå. Det är vanligt att folk undrar hur transsexuella verkligen vet att de är födda i fel kropp. Hur kan en person veta att de är födda i fel kropp när de inte ens har kunnat testa att vara födda i någon annan kropp? Hur kan någon vara född i fel kropp över huvud taget? Går det ens? Många tror att transsexuella bara hittar på, för "det går ju inte att födas i fel kropp".

Jo, jag skulle vilja säga att det går. Jag har läst lite vetenskapliga rapporter och liknande om detta, så det är vad jag själv har läst och hört som jag kommer att utgå ifrån i detta inlägg.

När du låg i livmodern så var du i utvecklingsstadiet för att bli en människa, om du skulle bli kvinna, man eller något annat visste varken du eller dina föräldrar. De vanligaste företeelserna är att ett barn har fått könskromosomerna XX eller XY, alltså är de poteniellt sett kvinna eller man. Vissa går det "fel" hos i befruktningsögonblicket (eller egentligen tidigare, redan när ägg respektive spermie genomgår sin meios, dvs. celldelning), så de får XXY, XYY, X0 eller något liknande, dessa barn är potentiellt sett intersexuella.

Dock så blir de inte kvinna, man eller annat, de blir potentiellt sett kvinna, man eller annat. Varför?

Jo, de skulle kunna bli transsexuella. I befruktningsögonblicket bestäms det potentiella könet, efter några veckor så börjar barnet utvecklas åt ett könat håll och får en hormondusch som börjar utveckla barnet kroppsligt åt något håll. Här kan det gå fel genom att ett barn med XX eller XY kroppsligt kan bli något annat, vissa intersexuella blir intersexuella först i detta stadium till skillnad från de som i befruktningstillståndet fick felaktigt antal könskromosomer. Efter ytterligare några veckor kommer en till hormondusch som börjar utveckla barnet psykiskt. Det är i detta stadium som barnet blir cis- eller transsexuellt (eller något annat). Om barnet blir cissexuellt så kommer det känna sig fött i rätt kropp men om barnet blir transsexuellt kommer det så småningom under sin uppväxt inse att det är fött i fel kropp.

Fast, som ni ser här så har barnet egentligen inte blivit fött i fel kropp, det har bara psyiskt utvecklats åt fel håll med avseende på dess kromosomer och/eller kropp. Vad kan vi göra åt att någon får "felaktigt" psyke? Ingenting! Det är hjärnan som styr oss och ger oss en personlighet, det går inte att omvända en person till cis. Däremot kan transsexuella välja att operera sig så att de känner att deras kropp stämmer överens med deras psyke.

Varför finns det då transexuella som väljer att inte operera sig men vill ändå ta hormoner och utifrån ses som sitt psykiska kön? Personligen tror jag att många transsexuella inte känner behovet av att operera sig, det är ju egentligen oftast bara ett hormonellt fel, deras hjärna utvecklades under vissa hormonella förhållanden men deras kropp jobbar efter andra hormonella förhållanden. Logiskt, eller hur?

Nu ska ni inte ta varenda litet ord, jag skrivit, på allvar. Jag är inte transsexuell, jag bara kämpar för deras rättigheter. Vissa saker har jag läst och hört och andra saker är slutsatser jag har dragit själv utifrån mina kunskaper inom biologi (jag studerar bioteknik). Med detta inlägg vill jag bara att folk ska få en liten bättre bild av transsexuella, att de ska förstå dem och deras situation.
Trackback
RSS 2.0