To be or not to be innocent

I want my innocence back
And if you can't give it to me
I will cut you down
And I will run you through
With the dagger you sharpened
On my body and soul
Before you slit me in two
And then devoured me whole


Nu har jag sett en dokumentär igen, Myten om mödomshinnan, den var bra och jag tycker att alla (oavsett kön och sexuell läggning) ska se den oavsett om de vet att mödomshinnan är en myt eller inte. Myten uppstod för att män ville kunna kontrollera kvinnor, vilket har gjorts i alla tider och i alla kulturer, tyvärr. Personligen förstår jag inte hur någon kan vilja kontrollera någon annan på det här viset.

Jag tycker det var ett starkt inslag i dokumentären när Behrang Miri berättade bland annat om hur det är inom hans kultur. "Mödomshinnan har blivit en symbolik för kontroll. Hon är ren ifall mödomshinnan finns kvar, hon är inte rörd. Ibland så undrar jag, vad hände med killarna? Jag menar, killar får lov att göra vad som helst." Sen fanns det ett smått äcklande inslag i dokumentären då en svensk man sa "Det vore iofs jävligt kul om det inte fanns en mödomshinna." Varpå hon som intervjuar säger "Vadårå?" (normal reaktion enligt mig) och mannen fortsätter med "Ja, då skulle man ju inte veta vem som är oskuld eller inte. Då kan man ju typ gå och ljuga om att man är typ oskuld."

Jaha? Så om en kvinna är oskuld är viktigt att veta? Däremot finns det inga som helst teorier om hur vi ska ta reda på om en man är oskuld eller inte, varför är inte det viktigt om det nu är så viktigt att veta om en kvinna är oskuld eller inte?

I want my innocence back
And if you can't pacify me
I will break your bones
You think I'm bluffing, just try me
I will never forget
the words you used to ensnare me
Till my dying day
You'll suffer for this, I swear


Tänk så många kvinnor i världen som skadas pga att de inte är vad de förväntas vara, eller att de är vad de förväntas vara men det inte går att bevisa. Kvinnor som har haft sex fastän de inte "borde" ha haft sex. Kvinnor som är upphetsade första gången de har sex och därmed inte blöder fastän de "borde" blöda. Det kan i många fall handla om män som tror att kvinnan ljuger, män som känner sig lurade trots att hon talar sanning. Det kan i många fall handla om att bli eller inte bli utstött ur familjen. Det kan i många fall handla om liv eller död.

Låt alla få göra vad de vill med sitt sexliv oavsett deras kön. Kvinnan blir inte mannens ägodel när hon gifter sig, hon är fortfarande en egen individ som har rättigheter och möjligheter. Ta inte ifrån kvinnorna deras rättigheter och möjligheter genom att sätta stämplar på dem!

And I demand
You put my heart back in my hand
And wipe it clean
From the mess you made of me
And I require
You make me free from this desire
And when you leave
I'd better be the innocent
I used to be

Att vara oskuldsfull, alltså att inte ha någon skuld till något, det borde inte ha att göra med om du har haft vaginalsex eller inte! Varför ska du bli skyldig när någon har penetrerat dig? Vad blir du skyldig till? Ge tillbaka rätten till att vara oskyldig till penetrerade kvinnor, oskuld borde inte ha med sex att göra över huvud taget!

Ni ska veta att jag vet att denna sångtext egentligen inte handlar om innocence/oskuld i form av mödom, men jag tyckte ändå att den passade bra till min text. Dessa poetiska rader är tagna ur denna sång av Emilie Autumn. Nu kan det tyckas att de sångtexter som jag har med i mina inlägg ofta är skrivna av Emilie Autumn, vilket det hittills har varit, men frukta icke, jag kommer skriva inlägg med låttexter från Lily Allen, Cali, Lady Gaga, Pink m.f. Så även om Emilie Autumn är en av mina största favoriter så kommer jag variera mig lite i fortsättningen.

Kommentarer
Postat av: auuus

Bra att du tar upp det ^^

Och jag gillar det essäistiska sättet du skriver på, med låttexter och poesi emellanåt, det blir väldigt intressant att läsa ^^

2011-09-07 @ 20:39:59
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Å men tack ^^

2011-09-11 @ 17:11:15
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0