Blow job


...finns det en film som heter, bland annat. Filmen är 35 minuter lång och består av en enda tagning där en mans ansikte filmas medan han får oralsex. Så breskrivs filmen på filmtipset.se. Jag har inte sett filmen, men funderar på att göra det bara för att det låter udda. Dock vet jag inte vad jag ska vänta mig, kommer jag bli äcklad eller kommer det vara intressant?

På tal om blow job, jag har funderat på den termen. Orsaken till min fundering var när jag pratade med en person som är mig nära och vi diskuterade sex. Då sa min vän orden "hand job" och jag tänkte direkt att "gud vilket smart uttryck"! Det går att applicera på alla sorters kärlekskonstallationer. Två tjejer, två killar, en av varje, flera personer. Vem som helst kan ge en partner ett hand job.

Åter då till uttrycket "blow job". För det första funderar jag på det där med att blåsa, om någon ger ett blow job så suger väl personen snarare än blåser? Iofs skulle "suck job" låta konstigare eftersom "suck" kan användas i andra sammanhang ("It sucks!") som inte alls är lika positiva (om vi nu antar att blow job är något positivt, det är inte alla som tycker). En annan sak är att ordet går enbart att applicera på personer med penis. Bara en penisbärare kan få ett blow job. Eller okej, jag har hört att visa kallar tuttsugande som en sexuell akt för blow job, men det är inte riktigt samma sak, då utförs antagligen någon annan sexuell akt samtidigt, exempelvis ett hand job.

Jag tror inte att det finns någon fittvariant av "blow job" faktiskt, på svenska kan vi säga "gå ner" men på engelska är det liksom "pussy-licking" == "pussy-licking" medan "cock-sucking" == "blow job". (Dubbelt likamedtecken är för att poängtera att båda sakerna är lika med varandra.)

På tal om detta, har ni tänkt på att det är okej att säga att en tjej runkar när hon onanerar, men det är inte lika okej att säga att en kille pullar när han onanerar. Att pulla är tjejreserverat, nästan som om det är lite sämre än att runka. Att säga att en tjej runkar är positivt, att säga att en tjej pullar är positivt, att säga att en kille runkar är positivt men att säga att en kille pullar är negativt. Lite som "du slår som en tjej", "du springer som en tjej" och så vidare, nu har alltså "du onanerar som en tjej" anslutit sig till familjen, tydligen. Jag blir knäpp på sånt här, kan folk inte bara inse att det inte är någon allmän skillnad på män och kvinnor, det är större skillnad individer emellan än könen emellan.

Kommentarer
Postat av: auuus

På engelska säger en också "go down on someone". Det är inte riktigt lika vanligt som svenskans "gå ned" men det används rätt ofta.



Jag håller inte riktigt med om värdeskillnaden mellan just orden "runka" och "pulla" heller. Dels tycker jag inte att "runka" kan användas okomplicerat om kvinnor. Jag har åkt på rätt mycket kritik då jag gjort det i alla fall.

Jag tror snarare det handlar om att det finns en större vana att prata om kvinnor med manliga ord än tvärtom, och att värdeskillnaden snarare ligger där än i själva orden.

Eh, hänger du med på hur jag menar eller låter det skitflummigt?

2012-04-07 @ 10:00:28
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Det ligger nog något i det du säger. Att manliga ord används på kvinnor av ren vana är rätt vanligt förekommande och kan mycket väl vara så även i denna situation. Dock tycker jag att ordet "pulla" är lite mer tabubelagt än "runka", kan iofs bero på att vissa använder det som ett substantiv (=fitta) snarare än ett verb (=onanera)... Nu är det visst jag som flummar istället :P

2012-04-07 @ 11:44:46
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/
Postat av: MarySaintMary

Nämen "pulla" betyder ju "att sticka in fingrarna i fittan", om en kille gjorde det skulle det ju betyda att han sticker in fingrarna i stjärten (vilket han väl iofs kan göra, men det är väl inte det som vanligen menas). Jag ser inte alls "pulla" som synonymt med "onanera" för tjejer, utan som en speciell teknik.



"Blow" kan ju också vara negativt, "it blows" betyder ju ungefär samma sak som "it sucks". Men jag tycker också det är konstigt att det heter "blow job". Finns andra uttryck också. "Give head" kan ju användas om oralsex på både tjejer och killar!

2012-04-28 @ 23:03:14
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Postat av: Intersexorwhat

Ehm va? Att pulla är att onanera. Att stoppa in fingrarna i vaginan kallas väl snarare "petting" tror jag. Kanske är det dialektalt, men här i Uppsala syftar "pulla" till klitorismassage.

2012-04-28 @ 23:18:41
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0