Idag ska jag vara slentriankristen


Idag är det påskafton, så idag ska jag fira påsk och äta påskmat med min familj. Igår när jag kom hemhem så gick jag runt hela kvällen och snackade om kristendomen för min familj. Plötsligt utbrast jag "Hur var det nu, när återuppstod Jesus?" varpå min styvförälder säger "Ingen aning, jag har inte koll på sånt."

Då tänkte jag så här: Varför firar vi kristna högtider om vi inte ens har koll på varför de firas?!

Jag är inte kristen, jag firar kristna högtider, alltså är jag slentriankristen. Det finns en orkafaktor på att sluta fira högtiderna. Jag tycker dock att det är viktigt att veta varför en högtid firas, om jag väljer att fira den, oavsett om jag tror på det som firas eller inte.

På skärtorsdagen åt Jesus sin sista måltid, på långfredagen korsfästades han, på påskafton äter vi ägg, på påskdagen så återuppstod Jesus, på annandag påsk fick folk veta att Jesus levde igen. Äggen äter vi för att de står för liv, påskdagen var den dag då Jesus låg i graven, att knäcka ägg sågs förr som en ritual för att släppa Jesus fri från graven typ. En annan anledning till att äta ägg på påsken är för att ägg inte får ätas under fastan men hönsen lägger extra mycket ägg på vårkanten så när fastan är över finns det jäättemånga ägg! (Källor på allt detta: wikipedia.)

När jag själv bildar familj någon gång i framtiden så kommer jag endast fira högtider som har att göra med sådant jag tror på. Jag kommer kanske fira påsk, jul och andra kristna högtider, men absolut inte på samma sätt som idag. Jag kommer fundera över varför jag firar det snarare än varför alla andra firar det. Jag kommer sluta att vara slentriankristen.

Kommentarer
Postat av: Sofia Capel - Londonbloggen

För mig handlar det mer om kultur och tradition än huruvida man är kristen eller ej. Påsk är trevligt med god mat, våriga känslor och familjen samlad. Varför ändra ett vinnande koncept? :) Ja, så känner jag iaf!

2012-05-06 @ 00:19:15
URL: http://londonsvenskar.com/sofiacapel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0