Imorgon: konsert!

Imorgon ska jag gå på min tredje Emilie Autumn-konsert.

Inför detta har jag lyssnat en del på hennes musik och även lyckats hitta några av hennes nya låtar på youtube. Turnén heter "Fight like a girl", albumet heter "Fight like a girl" och en av sångerna heter "Fight like a girl". Dock är en sak som stör mig något enormt med folk som lyssnar på hennes låtar.

Folk lyssnar på "Fight like a girl" och skriker ut bland youtubekommentarerna "Omg, sådär kan hon inte säga, jävla sexist!" Personerna som säger så har ingen koll på vem Emilie Autumn är. Jag ska inte säga att jag vet allt om henne, för det gör jag absolut inte, däremot kan jag säga att jag vet ganska mycket om henne. Jag har sett flera intervjuer med henne och jag har lyssnat på hennes musik i tre år.

Jag tycker att många hathypar över hennes nuvarande turné utan något belägg för att göra det. Den som vet att Emilie har uttalat sig om att vara asexuell, har blivit våldtagen, har blivit gravid, har tokofobi, har gjort abort, har bipolär sjukdom, har haft självmordstankar, har suttit på mentalsjukhus med mera, den som vet allt det kan få uttala sig illa om henne om det nu skulle vara befogat. Den som inte vet allt det här men uttalar sig illa om henne är bara taskig och ignorant. "Fight lika a girl" är ingen sexistisk låt.

Detta påminner mig mycket om SCUM-manifestet som folk hypade så mycket över för ett tag sen (dock skrev jag aldrig något om det för jag såg aldrig pjäsen och dessutom kändes det som om alla andra redan skrev om det, jag hade inte så mycket att säga helt enkelt). Många tyckte att det var en extremt sexistisk pjäs, men personen som skrivit den hade i princip bara upplevt män som onda, hon blev till exempel våldtagen av sin far flera gånger. Hon hatade inte män för att de var män, hon hatade män för vad de gjort mot henne.



Fight like a girl

Kommentarer
Postat av: auuus

Hmm, borde jag kolla upp den här Emilie Autumn? Du nämner henne rätt ofta.



Det folk också ständigt missar med Solanas är hur hon läses nuförtiden. Det är ju inte som att dagens feminister på allvar tycker att hennes idéer om att offa män är bra, hur rädda antifeministerna än må vara för det, utan det handlar ju om empowerment snarare. Det och framför allt en kritik mot en extremt kvinnohatande litterär kanon vi har som folk inte tycks reagera på.



(Ursäkta om det kommer fler kommentarer, portalen bråkar)

2012-04-09 @ 00:54:56
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Intersexorwhat

Jag skulle säga att du borde kolla upp Emilie Autumn om du gillar den typen av musik, för jag tror att personer som inte är vana vid industrial/elektro/goth kan ha svårt att uppskatta hennes musikstil.

2012-04-11 @ 21:49:32
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0