Att jämföra ett aktivt sexliv med ett bra sexliv

 
I helgen som var så var jag hemmahemma, där prenumereras det på tidningen Land. Jag bläddrade i tidningen och hittade sedan insändare till Lands sexolog (eller vad hen var). Någon hade skrivit en insändare och frågat hur viktigt det är för ett aktivt sexliv i en relation. Svaret som sexologen gav var något i stil med att det är väldigt viktigt att ha ett aktivt sexliv eftersom det då är ett bra sexliv.
 
Jag blev lite paff. En sexolog som skriver att ett aktivt sexliv och ett bra sexliv är ekvivalenta företeelser. För så är det verkligen inte för alla.
 
Om du har ett aktivt sexliv men inte trivs med det så är det inte ett bra sexliv. Om du har ett bra sexliv så behöver det inte nödvändigtvis vara ett aktivt sexliv.
 
Ett bra sexliv betyder att du och din(a) partner(s) är nöjda med att ha så mycket sex som ni har, att ni känner att ni får utlopp för era lustar lagom ofta och att själva sexakterna känns bra. Ett aktivt sexliv betyder att du och din(a) partner(s) har sex ofta, vilket för många kan betyda att hålla gnistan uppe, medan det för andra bara kanske är en ren vana.
 
Du kan ha ett sexliv som både är bra och aktivt på samma gång, men bara för att du tycker att ditt sexliv är bra och aktivt på samma gång så betyder det inte att alla tycker att ett bra sexliv innefattar att det är ett aktivt sådant.
 
Jag skulle säga att mitt sexliv är bra, även om jag önskar att det var lite mer aktivt, men tyvärr så kommer studier och arbete i vägen många gånger. Trots att det i mitt fall skulle kunna vara ett bättre sexliv genom att vara mer aktivt så betyder det inte att det jag har nu är ett dåligt sexliv.
 
Sen en annan sak som jag har tänkt på kring detta är att det ibland brukar finnas insändare i land som är inskickade av äldre kvinnor som säger att de har problem med sexlivet för att de inte blir våta på samma sätt som när de var yngre. Här brukar sexologen svara "använd glidmedel". Det tycker jag också är fel av en sexolog att säga. Varför inte berätta för henne istället att vaginalsex inte är det enda sättet att ha sex på? Jag menar, idag tror många att vaginalsex är det enda riktiga sexet. Allt annat är förspel, tydligen, trots att både män och kvinnor kan tillfredsställas utan att ha vaginalsex med varandra. Det finns analsex, oralsex, petting och massa andra "förspel" som egentligen också är fullskaligt sex där alla parter kan bli tillfredsställda. Denna myt om att vaginalsexet är det enda riktiga sexet brukar även ge folk uppfattningen om att homosexuella inte kan bli av med oskulden. Själv tycker jag att hela oskuldsbegreppet är föråldrat och oviktigt, jag tycker det är bättre att säga "första gången" för då vet vi (eller okej, alla har inte samma åsikter som jag) att det inte nödvändigtvis betyder vaginalsex.
 
Förresten, orsaken till att jag säger "tillfredsställd" istället för "få orgasm" är eftersom alla människor inte behöver orgasm för att känna sig nöjda med sexet.
 
Min slutsats med det här inlägget är alltså att ett bra sexliv behöver inte vara aktivt, det behöver inte ingå något vaginalsex och alla parter behöver inte få orgasm varje gång. Ganska simpelt egentligen.
 

Kommentarer
Postat av: Alex

Bra skrivet!

Svar: Tack! :)
Intersexorwhat

2012-08-16 @ 19:32:50
URL: http://varkeneller.blogg.se
Postat av: Elias

Jag gillar dina tankar kring sex, det är jättetrevligt och läsa dem, tack för att du delar med dig =)

Och för att jag glömt fråga tidigare: är det okey om jag länkar till dig?

Svar: Vad bra att du tycker det :)
Det är förresten helt okej att länka till mig, det är rätt svårt att sprida min blogg annars ;)
Intersexorwhat

2012-09-08 @ 23:19:54
URL: http://transkille.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0