"Det finns bara män och kvinnor!"

 
För att slå hål på myten om att allt är svart på vitt och att en person antingen är man eller kvinna så tänker jag nu gå igenom vilka typer av människor det finns som inte helt enkelt kan placeras in i antingen facket "man" eller facket "kvinna".
 
Det finns två huvudgrupper av de som inte är "man" eller "kvinna". Den första gruppen är personer som varken är man eller kvinna, rätt och slätt. Den andra gruppen är personer som är både man och kvinna samtidigt. Inom dessa grupper finns det flera undergrupper.
 
En sak som kan göra att du inte definitivt kan placera in vem som helst i ett av facken "man" eller "kvinna" är könskromosomuppsättningen. Det finns personer som fysiskt ser ut som män men har XX som könskromosomer, personer som fysiskt ser ut som kvinnor men har XY som könskromsomer, personer som bara har en könskromosom (alltid en X-kromosom i det fallet, ett foster med bara en Y-kromosom kan inte överleva), personer som har flera X- och Y-kromosomer i någon kombination och personer med fler än två X-kromosomer.
 
Hormontillförseln har också stor inverkan på könet. Det finns personer som har könskromosomsuppsättningen XY men ser ut som kvinnor för att de inte kan producera testosteron. Det finns även personer som har XX som kromosomuppsättning men ser ut som män för att deras kropp producerar väldigt mycket testosteron. Det finns personer som i mångt och mycket ser ut som män men utvecklar bröst för att de producerar mycket östrogen. Dessutom kan hormonnivåerna ändras under ens livstid beroende på om du till exempel tränar mycket. Läs gärna denna text om hormoner och att dela upp OS-grenarna utefter kön.
 
En tredje aspekt på könet är det sociala könet, alltså könsidentiteten, en persons genus. Det finns personer som är födda med en kropp som ser manlig eller kvinnlig ut, de har hormontillförsel likt en mans eller kvinnas och de har en könskromosomsuppsättning som är XY eller XX, men ändå känner de sig inte som det kön som alla "bevisen" pekar på. Dessa personer, intergenders/genderqueers/vissa andra transpersoner, känner helt enkelt att de varken är man eller kvinna eller så känner de att de både är man och kvinna samtidigt. Det är precis samma logik som kring att en FtM-transsexuell känner sig som en man eller att en MtF-transsexuell känner sig som en kvinna.

Så nästa gång du tänker att om någon att "Antingen är du man eller kvinna!", tänk till en gång till. Personen kanske har könskromosomerna XXY, det kan du inte se. Personen kanske inte kan producera testosteron, det är heller inget du kan se. Personen kanske inte alls känner att hens kropp passar med hens psykiska kön, vilket ytterligare är något du inte kan se. Det viktiga är inte att du ser om en person är man eller kvinna. Eller båda. Eller inget. Det viktiga är att du måste inse att bara för att du föddes med ett entydigt kön så behöver inte alla göra det. Visa respekt och glöm aldrig bort det faktum att alla inte är antingen man eller kvinna.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!
Jag hittade hit häromdagen. Vill bara tacka för en fantastiskt blogg - jag är redan fast! Jag uppskattar verkligen namnet på bloggen och ställningstagandet du gör genom att aldrig beskriva dig själv utifrån könsrelaterade termer. Någon som du är viktig och välbehövlig i detta fullkomligt köns-fokuserade samhälle! Tack!

Svar: Vad trevligt att du har hittat hit och att du gillar det jag skriver, tack själv!
Intersexorwhat

2012-08-07 @ 10:05:05
Postat av: sistergnu

Kunskapsluckorna hos befolkningen i de här frågorna är fucking enorm...så tröttsamt. Fett bra att det skrivs texter som kan delas så en kan sprida kunskapen!

Svar: Fett bra att fler än jag vill sprida kunskapen ^^
Intersexorwhat

2012-08-07 @ 14:58:03
URL: http://sistergnu.blogspot.com/
Postat av: Elin

Jag har aldrig tänkt på det sättet förut men de senaste månaderna har jag läst många bloggar och liknande om det här. Märkte en skillnad häromdagen, min pojkvän såg ett par där båda såg ut att vara män med kvinnokläder och han ville verkligen veta vilket kön de var, blev nästan irriterad. Jag kände för det första liksom "och?". Vad spelar det för roll för mig vilket kön de har. Sen försökte jag förklara för min pojkvän att det kanske inte är så enkelt. Man kanske inte definerar sig själv som man eller kvinna eller så kanske ens könstillhörighet inte syns på en. Han verkade lite lugnare efter det, progress!

Svar: Jättebra och -trevligt att fler och fler verkar få insikt i detta! Jag kan ibland komma på mig själv med att kolla till en gång extra på någon som jag inte genast kan bestämma könstillhörighet på och jag hatar att jag gör det trots att jag vet att det inte är så enkelt som de flesta verkar tro.
Intersexorwhat

2012-08-08 @ 11:42:28
URL: http://thesedaydreams.blogg.se/
Postat av: Elias

Jag har länkat till det här inlägget från min blogg just för att jag tycker det är så himla bra.

Svar: Vad trevligt! ^^
Intersexorwhat

2012-09-09 @ 00:12:04
URL: http://transkille.blogspot.se
Postat av: Louv

Åh så viktigt inlägg! Tack!

Svar: Ingen orsak ;)
Intersexorwhat

2012-09-09 @ 20:25:14
URL: http://www.transigt.blogg.se
Postat av: Pinocchio

Jag kopierar den till min blogg, hoppas det är OK. :)
Himla bra text!!

Svar: Tack, men jag vill inte att du kopierar texten rakt av och publicerar den på din blogg, däremot får du gärna länka till inlägget och ta ut citat ur texten.
Intersexorwhat

2012-09-10 @ 01:01:07
URL: http://pinocchioirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0