Det kostar att ha sex

 
Har ni tänkt på det? Det kostar att ha sex, för nästan alla och nästan alltid.
 
Om vi börjar med att se på ett förhållande med en fertil kvinna och en fertil man som har vaginalsex med varandra. Kondom kostar, p-piller kostar, pessar kostar, femidom kostar, spiral kostar, p-stav kostar och så vidare. De som inte använder preventivmedel kan få barn, vilket också kostar. De som inte använder kondom kan få sjukdomar, vilket också kostar.
 
Om vi istället kollar på två män eller två kvinnor som har sex. Här är det ingen risk för graviditet, vilket gör hela situationen lite billigare. Det finns dock fortfarande risk för sjukdomar, vilket kostar att skydda sig mot och det kostar att drabbas av. Sen bara för att två kvinnor som har sex med varandra inte kan göra varandra gravida så betyder inte det att de inte behöver ta p-piller av annan anledning.
 
Om vi ser till polyfila förhållanden så är det extra viktigt att vara noga med kondom med tanke på sjukdomsrisken. Om en person du har sex med har en könssjukdom så är det väldigt stor risk att få sjukdomen. Ju fler du ligger med desto större risk är det att någon bär på en könssjukdom. Sen finns det förstås monofila personer vars partner är polyfil eller för den delen monofila personer vars partner har sex med andra utan att berätta det.
 
Att ha sex kostar, på flera olika vis.
 
 
PS I fortsättningen (samt även i detta inlägg) när jag skriver inom min bloggkategori "sex" så kommer jag syfta på cispersoner om inget annat anges. Bara så att folk är medvetna om att jag inte glömmer bort transpersoner, jag bara förenklar mitt skrivande lite eftersom det är en hel del aspekter att ta hänsyn till med transpersoner då vissa är opererade, andra inte och så vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0