Etiketter är till för vinflaskor

 
Tydligen så har det börjat diskuteras huruvida det ska kallas HBTQ eller gå tillbaka till att kallas HBT. Att vara Queer i dagens samhälle är tydligen ingen big deal, eller snarare så kan det vara precis vad som helst, om vi ska tro de som kämpar för att få bort Q:et.
 
Jag blir bara så himla trött på att HBTQ-personers rättigheter är något som vi måste kämpa för, något som inte är självklart i dagens samhälle. Jag tycker att det är självklart att alla ska ha lika stora rättigheter så långt som möjligt. Att nu flera ska gå emot Q-personerna och att vissa som definierar sig som Q ska gå emot de andra på Pride, det blir jag bara så in i helvetes trött på.
 
Jag menar, folk ser inte den riktiga fienden. Många (oberoende av vilken etikett de sätter på sig själv) skriker att "Pride är kampen för att JAG ska få rättigheter" men glömmer bort andra som saknar vissa rättigheter och vill stänga dessa ute.
 
Känn din fiende! Personer som kämpar för att förhindra dina rättigheter är fienden, de som kämpar för att ge andra rättigheter är inte fienden. Om du är H-, B-, T- eller Q-person och förhindrar någon av de andra kategorierna inom HBTQ sina rättigheter så är du din egen fiende.
 
Bara för att alla ska vara så jävla etikettkåta för att de vill kunna säga "Jag är HBT-person" eller "Jag är queer" så missar de själva poängen med att ens ha en Pridefestival. Pridefestivalen är till för att belysa sexuella minoritetsgrupper och inte för att smutskasta varandras sexuella minoritetsgrupper.
 
Det blir ett "vi och de"-tänk inom minoriteten. Tänk till exempel om någon skulle kämpa för kvinnors rättigheter i Saudiarabien och någon annan kämpar för barns rättigheter i Zimbawe, de behöver inte bli fiender för det. På samma sätt behöver inte HBT-personer och Q-personer bli fiender med varandra. För trots att HBT-personer i det stora hela går utanför normer och stereotyper så finns det väldigt många normer och stereotyper inom HBT. Det är därför vissa vill definiera sig själva som queer.
 
En del säger att queer kan betyda vad som helst idag. Jag säger "Jaha, men vad bra då, vi kanske är på väg åt rätt håll, åt ett håll utan etiketter och fack." Jag tycker absolut att det är viktigt att belysa det faktum att HBTQ-personer saknar många rättigheter, men tänk så mycket bättre det skulle vara om vi inte gjorde skillnad på sexuella minoriteter och heteromonogama över huvud taget.

Alla behöver inte ta på sig offerrollen och påstå att de är de största offren i samhället och samtidigt säga att alla andra offer är lite mindre offer än de själva. Du kan kämpa för dina egna rättigheter utan att kämpa emot andras rättigheter.
 

Kommentarer
Postat av: Robin

Jag har inget emot Q:et eller folk som identifierar sig som queer, jag känner inte att det behöver tas bort, men jag tycker samtidigt att det är ganska onödigt. Det finns hur många identiteter som helst, det går helt enkelt inte att lägga till en bokstav för alla. Eller ja, GÅR gör det ju, jag vet att något land (minns inte vilket) har en "förkortning" på ca tio symboler, bland annat 2 för "two spirit".

De allra flesta betraktar ju idag "trans*" (med asterisk) som en paraplyterm för könsöverskridande identiteter, och det är väl i det facket de flesta queers räknar in sig. Är det något jag faktiskt undrar, är det var det finns plats för andra ickenormativa sexualiteter än HB, som t.ex. asexuella och pansexuella.

Sen kan man diskutera om sexuella läggningar och könsidentiteter borde klumpas ihop över huvud taget, det är ju faktiskt två olika saker och för en transexuell är det OERHÖRT irriterande - t.o.m kränkande - när folk tror att transexualism är en läggning. Dock inte konstigt att de tror det, egentligen. Man hör ju bara om transpersoner i HBTQ-sammanhang.

Svar: Gällande pan- och asexuella så tror jag att många av dem idag ser sig som queer, kanhända så är en del pansexuella okej med att föras in under B:et i HBTQ.
Att klumpa ihop sexuella läggningar med könsidentiteter kanske inte är så smart, som du säger. Fast själv känner jag lite så att det bästa vore om vi inte behövde beteckna dessa personer som "något annorlunda/speciellt" alls. Tyvärr så är det nog ett tag kvar till dess att det inte behövs några benämningar på olika sexualiteter och könsidentiteter, idag så har ju många problem med HBTQ-personer och tycker att de inte ska finnas. Sorgligt.
Intersexorwhat

2012-08-05 @ 23:55:07
URL: http://dayviews.com/pumpkinwings/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0