Saker vi borde ha fått lära oss i Sex & samlevnad

 
Jag minns i mellan- och högstadiet när vi hade lite Sex och samlevnad i skolan, i alla fall i mina skolor hade vi det i dessa åldrar. En sak som jag störde mig på var när läraren delade upp och i killar och tjejer för att lära oss om Sex och samlevnad. Tjejerna fick lära sig om mens och killarna fick lära sig om utlösning, typ.
 
Så här i efterhand är jag sjukt frustrerad över att vi delades upp. Jag menar, ska inte killar få lära sig om mens och tjejer få lära sig om manlig utlösning? Sen, ska inte tjejerna få ha något roligare liv än att lära sig om mens och hur de gör för att hindra en graviditet? Ska bara killarna få lära sig om sexliv?
 
Lite bättre var det när vi hade Sex och samlevnad i gymnasiet, då hade de tagit in experter från RFSU samt att Olle Waller kom på besök, dessutom fick vi se filmer om AIDS/HIV. Fortfarande fick killarna inte lära sig om mens dock.
 
"Har du mens eller?!" hörde jag för ett tag sedan en kille säga till en tjej i korridoren på campus. Hon hade blivit arg på honom för något som jag aldrig fattade, eftersom jag inte kände dem, men jag tycker ändå att det är rätt fantastiskt hur män över lag verkar ha idén att kvinnor bara kan bli arga när de har mens.
 
Som min lärare i Sex och samlevnad sa i högstadiet (det enda om mens som både killarna och tjejerna fick höra, efter att en kille i klassen hade fält en liknande kommentar som den här ovan till en tjej i klassen), "Tänk efter. Den här gången kan det faktiskt ha varit befogat att hon blev arg på dig. Kvinnor blir inte bara arga för att de har mens."
 
Precis rätt inställning!
 
Sen det här med att kursen heter Sex och samlevnad. I det namnet ingår ordet "sex". Vad är definitionen av sex egentligen? På den tiden fick vi lära oss att sex var ekvivalent med vaginalsex. Tjejerna fick lära sig "Det kan göra lite ont första gången ni har sex" och killarna fick lära sig "Snart kommer ni att få er första spermautlösning".
 
Vad fan är det för jävla sexliv som tjejerna får lära sig om? Alltså rent allvarligt. Tjejer över lag är näst intill rädda för första vaginalsexet. De tror att mödomshinnan spricker och att det ska göra skitont och att det ska komma blod. Kul sexliv. Speciellt eftersom mödomshinnan inte finns (förutom vid en viss, väldigt ovanlig, mutation).
 
En tjej i min klass berättade att hon inte kunde vara med på idrotten en gång när vi hade simning. Jag hörde henne säga till läraren, när vi var där i simhallen, att hon inte kunde vara med för att hon hade mens och inte kunde använda tampong för att det förstör mödomshinnan. I det ögonblicket insåg jag något. Hur i helvete kan en person få mens om hon har en mödomshinna?...
 
Jag började söka runt på nätet och insåg att det som fanns där tydligen var en slidkrans. Idag är dock det också omtvistat som myt.
 
Jag blir så trött på att det ska behöva vara så här. Att de lär ut saker i Sex och samlevnad som inte stämmer och att de skrämmer upp alla tjejer i hela Sverige med det. Det är fan absurt.

Dessutom, vad leder det till? Jag har hört historier från killar som har varit livrädda för att ha första vaginalsexet med en tjej bara för att de är rädda att göra henne illa.
 
Vill vi verkligen ha det så här? Vill vi verkligen ta ett bra sexliv ifrån alla unga tjejer i Sverige? Inte nog med att de kallas hora om de råkar ha sex med mer än en person eller sex "för tidigt" eller vad fan som helst, de ska fan inte ha sex alls tydligen.
 

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Jag hade hellre varit utan sexualundervisning, än behövt genomlida den vi hade på biologin på högstadiet. Vi fick se på en tecknad porrfilm om "Peter och Maria som ska ha samlag för första gången"...och så fick vi varsin kondom (har inget minne av att vi fick särskilt mycket information om andra preventivmedel)...och läraren fnissade något om att vi borde titta på killarnas händer, för har de stora händer så finns det annat som är stort på dem också hehehe...och så fick tjejerna ställa frågor till killarna, och killarna fick ställa frågor till tjejerna (tjejerna vågade knappt vare sig fråga eller svara, medan killarna ställde de snuskigaste frågor de kunde komma på)...och så såg vi på en film om en kille som kom ut som bög (och efteråt fick vi skriva anonyma lappar om vad vi tyckte om filmen och om homosexualitet - och så läste läraren upp dem för klassen och övertygade mig om att hela världen består av homofober)...läraren bad även en av killarna att spela in en porrfilm på TV1000 som vi skulle få titta på i klassrummet (det blev dock aldrig av). Nu är detta i och för sig över tio år sedan, och jag hoppas att sexualundervisningen blivit bättre sedan dess. Har den inte det så kan de lika gärna avskaffa den, känner jag.

Svar: Oj... Det där lät ju ännu värre än vad sexualundervisningen var för mig. Kanske det förbättras med tiden, vi får väl i alla fall hoppas.
Intersexorwhat

2012-07-17 @ 19:00:24
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0