Om könade toaletter och juridiskt kön

 
Nu är jag tillbaka från min Smålandsresa, så det är hög tid att jag skriver ett inlägg.
 
Under resan har jag haft tankar på detta med kön. Till exempel att vi har könade toaletter och att de två juridiska könen behandlas lite olika av lagen trots att alla ska vara lika inför lagen.
 
Jag börjar med det om toaletterna. Från och med någon gång i år tänker jag att "Vafan ska jag behöva stå i kö om det är ledigt på den andra toan?" när jag går på könsuppdelade toaletter. Visst att det kan vara svårt för kvinnor att använda pissoarer eller att det är tabu för män att gå in på en damtoa. Men för i helvete, det är inte som om du förvandlas till det andra könet bara för att du går på "fel" toalett. Kvinnor kan, för det mesta, använda pissoar, det som fysiskt sett kan hindra en kvinna från att använda en pissoar är om den är placerad för högt upp för henne eller om hon helt enkelt inte vet hur hon kissar ståendes. Alla, ovasett kön (tror jag i alla fall), som både har testat att kissa ståendes eller sittandes vet att du måste spänna muskulaturen lite annorlunda för de olika sätten. Om du aldrig fått lära dig att stå och kissa så är det inte så konstigt om du inte vet hur du ska göra. Sen är det kanske lite tabu för kvinnor att använda pissoarer. Jag skulle dock vilja hänvisa till wikipediaartikeln om Japanska toaletter, rulla ner till stycket om urinoarer. På tal om pissoarer så brukar dessa dessutom vara gratis att använda medan toaletter kan komma att kosta en femma, är det verkligen jämställt? Personer som inte kan stå och kissa samt personer som vill skita måste betala för sig.
 
Varför är det förresten så tabu för män att gå på damtoan? I amerikanska filmer får vi ibland se män utslängda från damtoaletter för att kvinnorna står och sminkar sig där typ. Jag blir bara så trött på att folk inte bara kan acceptera när andra går på "fel" toalett. En sak som jag däremot har reflekterat över sanitetsbehållare, de finns i huvudsak på damtoaletter men inte på herrtoaletter. Har folk tänkt på att det finns transsexuella och intersexuella personer? Nej, antagligen inte.
 
På tal om detta, jag har börjat fundera över det här med juridiskt kön. Idag har vi två juridiska kön, antingen är du man eller kvinna. Det finns personer som inte passar in i detta system, personer som varken är man eller kvinna eller som är både man och kvinna samtidigt. Dessa personer måste också placeras in i ett av facken "man" eller "kvinna". För ungefär ett år sedan så tyckte jag att det bästa vore om vi lade till ett tredje juridiskt kön, idag tycker jag det verkar enklare att avskaffa juridiskt kön. Om det är något vi möjligen borde ha så borde det vara medicinskt kön (som i sådana fall borde innefatta könsidentitet), för att göra det enklare för läkare att hitta en lämplig behandling, men juridiskt kön krånglar bara till allting. Som exempel har vi personen som skrivet Henbloggen, hen är juridiskt sett man vilket gjorde att läkarna tyckte att hen hade testosteronbrist när hen egentligen hade allmän hormonbrist, som jag förstod det. Sen är kvinnor och män inte lika inför lagen, det finns lagar, till exempel abortlagen, som bara behandlar personer av det ena könet. Det finns nio miljoner människor i Sverige, det är för mig självklart att alla inte kan vara exakt vad deras juridiska kön säger att de bör vara. Dags att avskaffa tvåkönigheten?
 

Kommentarer
Postat av: auuus

Åh, jag hatar överlag killtoaletter. Varför inte bara ha med skyltar "sittande" och "stående", så kan folk själva välja hur de vill gå på toa o.0

Svar: Nu gav du mig lust att gå och byta ut alla toalettskyltar i landet mot sittande streckgubbar och stående streckgubbar! :) Då skulle sittandet bli normen antar jag, eftersom toaletter borde ha en sådan skylt medan de som endast är pissoarer borde vara de enda med en stå-skylt.
Intersexorwhat

2012-07-06 @ 11:33:49
URL: http://www.asortamission.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0