Skillnaden mellan alkoholfritt och alkoholfritt

 
Jag vet inte om ni har märkt det, men det finns flera olika sätt att definiera vad som räknas som alkoholfritt.
 
Om vi tittar på en nykterist och en absolutist så har många uppfattningen att nykteristen dricker alkoholfritt och att absolutisten dricker alkoholfritt, men ändå behöver de inte dricka samma saker.
 
En person som definierar sig själv som nykterist har ofta satt upp helt egna gränser för vad hen får och inte får dricka. Den här gränsen kan vara att hen inte dricker något som innehåller alkohol över huvud taget, det kan vara att hen dricker sådant som innehåller mindre än 0,5 procent alkohol, det kan vara att hen endast dricker så kallad lättdryck (alltså lättöl, lättcider med mera) som innehåller mindre än 2,25 procent alkohol, det kan vara att hen endast dricker sådant som går upp till en viss mängd alkohol (0%, 0,5%, 2,25%) men får smaka (ta en klunk eller en sipp av) sådant som är starkare.
 
Definitionen av vad en absolutist är att inte dricka eller äta något som innehåller alkohol över huvud taget. Fast även här kan det variera från person till person.
 
Det jag vill komma till är att jag ofta befinner mig i studentsammanhang. Här finns ofta alternativen öl, cider eller alkoholfritt. Där alkoholfritt innebär att du egentligen chansar. Blir det läsk den här gången? Blir det dryck med ciderkaraktär? Blir det fullständigt alkoholfri cider? Blir det 0,5-procentig cider?
 
Jag tycker att det är viktigt att det ska finnas alternativ för dem som inte dricker alkohol. Alkohol är en berusningsdryck, inget som någon kan ta för givet att alla dricker. Ingen tar för givet att alla tål cigarettrök (eller jo, en del rökare verkar ha den uppfattningen), varför ska vi ta för givet att alla kan dricka alkohol?
 
Senast jag var på en studentsittning så hade jag bett om alkoholfritt. Den här gången var det för att jag tog stark medicin som gjorde att jag inte kunde dricka alkohol. Jag fick cider som var 0,5% och jag fick vin som jag tror var över 0,5%. Den här gången ville jag dricka fullständigt alkoholfritt med tanke på att det är fruktansvärt dumt att kombinera läkemedel med alkohol, jag fick dock inte fullständigt alkoholfritt men orkade inte krångla så jag drack det ändå och hoppades på det bästa. (Med facit i hand kan jag säga att allt gick finfint, men jag tycker att det egentligen är dumt att chansa.)
 
Nu tänker jag på de som inte dricker alkohol över huvud taget, alltså verkligen 0%. Oavsett vad deras anledning är så tycker jag att det är självklart att de ska kunna serveras någon finare dryck som inte innehåller någon alkohol alls. Läsk är ju fruktansvärt tråkigt i finare sammanhang, men det finns många andra drycker som är desto finare och fortfarande helt alkoholfria, till exempel äpplemust och vissa drycker med ciderkaraktär.
 
Sen är jag trött på att om en person inte dricker alkohol en gång så får hen stämpeln konstig eller nykterist, oavsett vad hen hade för anledning just den gången att inte dricka alkohol. Det är mera regel än undantag att folk dricker alkohol, därför tror många att alla dricker alkohol.
 
Anledningen till att jag har filosoferat en del kring detta ämne är för att jag hade en period då jag funderade på att bli nykterist, just för att jag var så trött på att folk tar för givet att jag alltid vill ha alkohol bara för att jag kan dricka alkohol.
 
Lite samma sak som kring kött. Jag kan äta kött, men jag tycker om, och många gånger föredrar jag, vegetarisk mat. Beställer jag vegetariskt så säger folk direkt "Är du vegetarian?". Beställer jag läsk när alla andra beställer en öl så säger folk "Är du nykterist?" Jag är trött på det. "Måste du placera mig i ett fack?"
 

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Det är rätt irriterande (och egentligen väldigt konstigt) att det normativa är att dricka alkohol, och att man måste förklara/försvara sig när man inte gör det. Dock har jag märkt att folk ofta tycker att det är rätt charmigt/roligt/gulligt att jag sitter där med min juice eller mjölk (jag kan inte dricka något med kolsyra eftersom jag får ont i magen då och jag kan inte dricka alkohol på grund av mina mediciner), medan alla andra berusar sig. Men även om folk inte är taskiga och jag för det mesta kan tycka att det är helt okej att de vill kommentera/diskutera, är det inte alltid jag är på humör för att hålla det där lilla föredraget/försvarstalet om varför jag inte gör som "alla andra".

2012-11-03 @ 15:48:35
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: Robin

Jag anser mig själv vara nykterist. Jag dricker väldigt sällan alkohol, men när jag gör det kan det vara lite olika styrkor, dock aldrig i tillräckligt stora mängder för att bli berusad. Jag har förlorat många vänner pga detta (man är ju automatiskt tråkig om man inte dricker sig full), och jag har fått förklara mig otaliga gånger. Folk väntar sig alltid att man ska ha någon djup anledning till att inte dricka... Min anledning är helt enkelt "för att jag inte vill". Det är jävligt enkelt, tycker jag, men tydligen svårt för andra att förstå. Senast jag umgicks med folk som drack var det en person som frågade, och jag svarade "jag har bättre saker att lägga pengarna på". Hennes reaktion var ett hånskratt och ett "det var ta mig fan det töntigaste jag någonsin hört!" Sånna människor tycker jag genuint synd om. Är det verkligen otänkbart för henne att någon skulle kunna prioritera något över alkohol? Än bättre: är att supa verkligen fortfarande, när man är 22 år gammal, det "häftigaste" man kan göra? Suck, säger jag bara.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst på det här ämnet, jag borde nästan göra ett eget inlägg någon gång...

Svar: Det där är sorgligt tycker jag, att folk i allmänhet tycker att det är så viktigt att dricka att de inte kan sätta sig in i situationen att det finns personer som inte vill dricka...
Intersexorwhat

2013-01-16 @ 01:53:00
URL: http://dayviews.com/pumpkinwings

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0