Disneys prinsessor

 
Nu är radioskuggan över, med andra ord: jag är tillbaka på bloggen för att skriva!
 
Idag tänkte jag skriva om Disneys prinsessor och prinsar, men jag kommer lägga mer vikt på prinsessorna eftersom de oftast är huvudkaraktärerna i Disneys prinsessfilmer. Tydligen så är vissa Disneykaraktärer officiellt utnämnda som Disneyprinsessor, det är dessa jag kommer att behandla.
 
Låt mig börja med Snövit, hon är föräldrarlös och bor hos sju dvärgar av manligt kön som hon städar och lagar mat åt. Dvärgarna själva går till gruvan för att hacka på stenar. Snövit är vackrast i hela landet sägs det, så en annan kvinna blir sjukt avundsjuk på henne och förgiftar vår naiva Snövit med ett äpple. Snövit dör och dvärgarna lägger henne i en glaskista för att hon är så vacker. En dag kommer den nekrofila prinsen och kysser Snövit. Snövit vaknar eftersom giftet var magiskt och dödaförtrollningen bröts av kyssen.
 
Askungen är liksom Snövit föräldrarlös. Hon bor med sin onda styvmor och sina onda styvsystrar som hatar Askungen. En dag kommer en god fe och ger Askungen ett fint yttre med hjälp av en förtrollning, så att hon kan gå på den stora balen på slottet. Under balen träffar hon prinsen, men när klockan slår midnatt så bryts förtrollningen och Askungen flyr för att prinsen inte ska se hur hon egentligen ser ut. Askungen tappar sin glassko som prinsen hittar och med hjälp av den så lyckas han till slut hitta Askungen igen, på vägen får andra testa skon, men alla har för stora fötter och vackra kvinnor, som Askungen, har självklart små fötter.
 
Om vi går vidare till Törnrosa så handlar det om en vacker prinsessa som sticker sig på en förtrollad slända och alla i hela kungarikten somnar i 100 år. Alla i kungariket är alltså livlösa, vilket får mig att tro att prinsen även i denna saga är smått nekrofil. Dessutom måste prinsen vara teleiofil (person som attraheras av äldre personer) eftersom han attraheras av Törnrosa som är nästan 100 år äldre än vad han är.
 
Sen kommer vi till en av de mest intressanta prinsessorna, Ariel. Hon ger bort sin röst och sin fena i utbyte mot ett par ben och att kunna vara på land. Detta bara för att kunna stalka prinsen mer än vad hon redan gjort för att han sedan ska förtrollas av hennes skönhet och gifta sig med henne.
 
Efter det kan vi ta oss en liten titt på Skönheten och Odjuret. I denna saga är det faktiskt prinsen som är huvudpersonen, han är ond men vacker och förtrollas till att bli ful till dess att han insett att skönheten finns inom oss, skitbra budskap! Dock så har vi såklart en manic pixie dream girl som är vacker och till och med heter Belle (som betyder "vacker" på franska) som kommer och räddar prinsen från att vara ful genom att visa att han har skönhet inom sig.

Jasmine och Aladdin också Disneyprinsessa och -prins. Aladdin lever fattigt som gatupojke och Jasmine lever rikt men utan frihet. Jasmine rymmer, träffar Aladdin, de blir kära, Aladdin blir prins och sedan lever de lyckliga i alla sina dagar. Fast nu var det väldigt länge sedan jag såg denna film, så det kan hända att jag missat något.
 
På tur har vi Pocahontas, men tyvärr var det alldeles för länge sedan jag såg denna film för att minnas vad exakt den handlar om. Allt jag minns är att det är indianer mot nybyggare.
 
Låt oss sedan komma till Mulan, en av de officiella Disneyprinsessorna som jag inte riktigt vet hur hon hamnade under den stämpeln. Förresten min favorit bland alla Disneyfilmer. Historien börjar med att Mulan behöver hitta en man, för så är det bara i detta forna Kina, hon lyckas dock inge bra med sitt besök hos äktenskapsrådgivaren (?) och i samma veva måste hennes gamle skadade far ställa upp i kriget. Mulan tar sin fars plats och klär ut sig till man för att kunna vara med i kriget. Under kriget blir Mulan påkommen med att vara kvinna, men det visar sig sedan att hon har varit en riktigt bra soldat trots att hon är kvinna och att det dessutom är okej både för kvinnor att klä sig i "manskläder" och för män att klä sig i "kvinnokläder".
 
Om vi går vidare så ska jag säga att jag inte har sett Prinsessan och grodan, men det jag vet om den är att prinsessan Tiana är den enda mörkhyade Disneyprinsessan, förutom kanske Pocahontas då, men det är inte riktigt samma grej.
 
Till sist har vi Rapunzel, hon har blivit berövad sin frihet för att hennes "mor" behöver Rapunzels magiska vackra hår för att inte åldras. En dag rymmer Rapunzel för att ta reda på vad det är för stjärnlika saker som syns på himlen varje gång hon fyller år. Det slutar med att hon klipper av sitt långa magiska blonda hår som blir kort och brunt, vilket leder oss till att du inte behöver ha långt hår för att vara vacker.
 
Ursäkta att inlägget kanske är lite flummig, men jag ville skriva ett inlägg trots att jag har feber. Som slutkläm vill jag bara säga att trots att det på senare tid har blivit lite blandade budskap i Disneys prinsessfilmer så tycker jag ändå att det verkar finnas en trend som handlar om en prinsessa vars största bedrifter verkar vara att hon är vacker och hittar Prince Charming.
 

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Den utveckling som har skett är väl att Disney-prinsessorna har fått mer personlighet (jämför exempelvis Pocahontas eller Mulan med det intetsägande mähät Snövit)...men deras viktigaste "egenskap" är fortfarande deras utseende. Prinsen/hjälten/den-manliga-huvudpersonen blir i princip alltid kär i prinsessan första gången han ser henne...han behöver inte veta hur hon är som person - eller ens vad hon heter! - utan det räcker tydligen med att hon är snygg. Här utgörs undantagen förstås av Mulan (som "prinsen" i den sjukt heteronormativa Disney-världen ju inte kan bli kär i så länge han tror att hon är en kille) och Belle (som råkar ut för en sån där brutal-värsting-som-gör-henne-illa-men-som-kommer-bli-snäll-och-kärleksfull-om-hon-bara-älskar-honom-tillräckligt-mycket). Allvarligt talat...Disney är fan skadligt!

Svar: Håller med, i mångt och mycket är Dinsey skadligt...
Intersexorwhat

2012-09-09 @ 12:17:45
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/
Postat av: Alex

Skitbra skrivet! Man fattar verkligen var man ger ungar för uppfattning, sjukt. Och då har vi inte ens nämnt de sätt dom är vackra på, sätt som en människa aldrig skulle kunna se ut på, med en midja som nästan är mindre än hennes gigantögon.

2012-09-09 @ 20:40:52
URL: http://varkeneller.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0