En film om mens

 
1946 gjorde Walt Disney en film om mens. Det var en väldigt bra film för sin tid!
 
 
 
Dock tycker jag att det är jättekonstigt att vissa kommentarer om youtubeklippet säger mig att filmen även hade varit bra idag. En del av kommentatorerna verkar inte ha någon koll alls. Bland annat fanns kommentarerna "Ewwwwwwwww! Was Walt Disney a pervert?" och "So a period is basically a melted fetus?"
 
Nej, det är inget perverst att ha koll på vad mens är. Det är något som cirka hälften av jordens befolkning har i ungefär en vecka i princip en gång i månaden.
 
Nej, mens är inte ett foster som smält. Mens är ett obefruktat ägg. Precis samma logik som att ett vanligt hönsägg som du äter inte innehåller någon kyckling.
 
Det borde göras nya sådana här filmer, för folk har uppenbarligen ingen koll. Jag har träffat personer som inte har en aning om hur menscykeln funkar. Jag har till och med träffat en 20-åring som inte ens visste vad mens var. Innan dess trodde jag det var illa med 12-åringar som inte vet vad mens är, men det finns alltså värre. Undrar om det kan bero på den tabu över att prata om mens?
 
Tabun finns ännu idag och jag tror att det kan vara mycket religionernas fel. Inom till exempel de arbrahemitiska religionerna (kristendom, judendom, islam) ses mens som en synd och att en som har mens är smutsig. Det står till och med i Bibeln (i gamla testamentet tror jag) något om att kvinnor som har mens är smutsiga i två veckor från första mensdagen och att personer inte får röra vid henne eller röra vid möbler hon har suttit på under denna tid. När dessa två veckor har gått så ska hon ta två duvor till en präst som offrar dem, då blir hon ren.
 
Kan vi inte bara lägga vår konstiga historia bakom oss och göra nya, bra och informativa filmer om mens? Det verkar uppenbarligen behövas. Jag undrar verkligen hur Disneys the Story of Menstruation togs emot när den släpptes...
 
 

Kommentarer
Postat av: The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression

Jag måste säga att jag är överraskad över att det var just Disney som gjorde denna film. Positivt överraskad. Och visst behövs det fler och nyare filmer om mens, absolut! Jag har träffat vuxna kvinnor som inte ens använder ordet "mens" - de säger "kvinnoproblem" eller "det där en gång i månaden" när man frågar varför de har ont eller känner sig nedslagna.

Svar: Ganska intressant förresten att vuxna personer i allmänhet inte vågar tala om mens, för det är "fel", "smutsigt", "konstigt" eller något liknande. Jag förstår dock inte varför det ska vara ett sådant hysch-hysch, i princip alla kvinnor har mens, det är ett tecken på att allt är som det ska, förutom om hon försöker att bli gravid förstås.
Intersexorwhat

2012-09-22 @ 07:05:45
URL: http://theworryingkind.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0