Det är okej att placera sig själv i fack

 
Jag har tänkt på det här med att jag inte tycker om att placeras i fack. Jag hatar när folk väljer i vilket fack jag ska placeras. I största allmänhet hatar jag dessutom fack av den enkla anledningen att facken är tillskrivna vissa egenskaper som då tillskrivs de som placeras i facken.
 
Trots detta så har jag inga problem med att placera mig själv i fack. Även om jag undviker att placera mig i fack i onödan och jag undviker att säga till folk vilka fack jag har placerat mig själv i om de inte frågar något som gör att jag vill svara med ett fack. Om någon till exempel frågar vad jag har för sexuell läggning så svarar jag såklart på det, om jag känner att personen som frågar är värd att berätta det för.
 
Och när jag placerar mig själv i ett fack så innebär det inte att jag inte kan omplacera mig. Det kan jag göra när helst jag känner för det. Ibland placerar jag mig i facket "feminist", ibland i facket "person för jämställdhet", även om det egentligen är samma sak. Detta för att jag inte känner att jag vill bli jämförd med någon annan som har placerat sig själv i samma fack som jag har placerat mig själv i.
 
Dock kände jag igen mig i det som Nour El-Refai sa på det lunchföredrag jag var på idag "Det finns många feminister som är idioter. Men det finns också många människor som är idioter. Jag slutar inte kalla mig själv för människa för det". Trots att jag inte alltid har så stor lust att kalla mig för feminist i alla sammanhang så vet jag att det är vad jag är innerst inne.
 
Sen en annan sak om fack. Eller "labels" som de brukar kalla det på engelska. Laci Green har sagt följande i något av hennes Youtube-klipp "Labels do not define us. We define labels". Om jag väljer att kalla mig själv för feminist så betyder inte det att jag håller med om allt som alla andra feminister säger eller tycker. Det betyder heller inte att jag ser ut på något visst sätt eller beter mig på något visst sätt.
 
Jag väljer själv vad som ska finnas i mitt feminist-fack och det behöver inte alls vara samma saker som finns i ditt feminist-fack.

Det jag använder fack för är egentligen bara för att hitta likasinnade personer eller personer som jag kan känna att jag har något gemensamt med. Men jag väljer själv om och när jag ska placera mig i ett visst fack, på samma sätt som att du själv väljer om och när du ska placera dig i ett visst fack. Det är först när vi märker att vi båda har placerat oss själva i samma fack som vi får börja relatera till vad vi har gemensamt.
 
Speciellt när det kommer till sexualism (cis, trans, inter, genderqueer, genderfluid och så vidare) så är det jättedumt att börja anta vilka fack folk har placerat sig själva i. Ta mig till exempel, jag är en kroppsbejakande person. Även om jag inte är helt nöjd med min kropp så bejakar jag hur den ser ut och fungerar. Detta betyder inte att jag alltid vill placera mig själv i facket som är mitt biologiska kön. När det kommer till biologiska erfarenheter gör jag gärna det. Men när det kommer till stereotypa bilder så gör jag det helst inte.
 
Med detta sagt vill jag uppmana er att sluta placera andra i fack, men inte bli rädd för att placera dig själv i ett fack. Det kan behövas ibland, för att hitta allierade.
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Fin blogg :)

Svar: Vad trevligt att du tycker det :) Välkommen hit, hoppas att du fortsätter att läsa :)
Intersexorwhat

2013-04-12 @ 21:02:54
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0