Dödsstraff

 
I helgen som var så såg jag en amerikansk film som bland annat var inom genren science fiction.
 
I en scen så får en av huvudpersonerna dödsstraff och jag insåg i efterhand mina tankar kring detta. Jag tyckte för det första att det var fel att hon skulle få dödsstraff, men enligt filmen så krävdes det av lagen och det var trots allt en ganska styrkande scen. Samtidigt som jag tyckte att det var fel att hon fick dödsstraff så tyckte jag också att det var ett väldigt humant sätt att få dödsstraff på. Inga skador, ingen utdragen process, ingen smärta.
 
Men hur kan jag tycka att det var ett humant dödsstraff?
 
Trots att det finns många människor där ute som är väldigt hemska så tycker jag inte att ordet "humant" borde beteckna ett dödsstraff. Kan vi verkligen se det som humant att döda en annan människa? Oavsett vad personen har gjort eller kommer att göra?
 
Jag är väldigt mycket emot dödsstraff, under alla omständigheter. För saken är den att personen som har begått brottet räddas från situationen och de som egentligen drabbas är personens anhöriga. Dessutom kan personer bli oskyldigt dömda. Och oskyldigt dömd tror jag dessutom är vanligare i länder med dödsstraff än länder utan dödsstraff. Här i Sverige så är alla oskyldiga till dess att motsatsen har bevisats. Det är något som inte finns i många länder med dödsstraff.
 
Åter till filmscenen. Orsaken till att jag tyckte att det var ett humant dödsstraff var just för att det såg så smärtfritt ut. Scenen utspelade sig många år in i framtiden och de hade alltså utvecklat ett väldigt smärtfritt sätt för att ta livet av en annan människa. Dock undrar jag om vi verkligen kommer att ha kvar dödsstraff i framtiden. Jag tror att dödsstraff är något som kommer att försvinna. Även om alla kanske inte blir smartare så känns det som om vårt samhälle blir smartare och är på väg åt rätt håll. Vi utvecklas helt enkelt och därmed tror jag att vi inom en snar framtid kommer att inse varför dödsstraff är fel.
 
Inte ens de värsta av människor förtjänar dödsstraff eftersom de som straffas egentligen blir personens anhöriga. Med andra ord lika idiotiskt som att straffa offret istället för förövaren, vilket vi fortfarande ser i Sverige idag. Något som jag tror att många vill få bukt med, här i Sverige. På samma sätt som att jag tror att många vill få bukt med dödsstraff i länder där det finns.
 
Du behöver inte bli dömd med dödsstraff eller få någon anhörig dömd med dödsstraff, för att förstå att det är fel.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0