Jag vill inte att någon ska berätta barnets kön för mig

 
Den dag då jag blir förälder så kommer jag inte vilja att någon ska berätta för mig vad barnets kön är.
 
Den dagen då jag och en partner är på BB för förlossning av vårt barn så vill jag inte höra:
 
"Grattis det blev en flicka/pojke !"
 
Om min partner vill veta i den stunden är det självklart att hen ska få göra det, men jag vill inte veta. Jag vill ta notis om det helt på egen hand när jag håller barnet för första gången (eller kanske andra gången, beror på hur upprymd jag är av situationen).
 
För mig är det inte viktigt att veta vad mitt barn har för kön. Det viktiga är är att barnet är friskt och inte har några större fysiska problem vid födseln. Det är först när jag vet att barnet mår bra som jag kommer att se till dess person, eller snarare utseende med tanke på att personligheten inte är tillräckligt utvecklad än. "Har hen något hår än, vilken färg är det?", "Vad har hen för färg på ögonen?", "Hur mycket väger hen?", "Hur lång är hen?" och förstås också "Vad har hen för kön(sorgan)?"
 
Enda gången jag skulle vilja att någon berättade barnets kön för mig är om det är något problem med det. Om läkarna ser att barnets könsorgan inte har utvecklats som det "borde". Alltså om barnet har någon form av tvetydig biologisk könstillhörighet. För då kan det, i vissa fall, finnas medicinska risker. I ett sådant fall handlar det om ett fysiskt problem, alltså något jag, som sagt, vill veta så snart som möjligt efter förlossningen. Detta för att tidigt kunna ta ställning till vad som ska göras.
 
Jag personligen skulle aldrig göra mitt barn den otjänsten (vilket jag faktiskt tycker att det är) att operera om ett mer eller mindre deformerat könsorgan av estetiska skäl. Men om det till exempel är något som skulle innebära en medicinsk risk så skulle jag kunna tänka mig att låta barnet opereras. En sådan sak skulle till exempel vara om barnet visade sig ha livmoder, men ingen slidöppning. För det kan vara rent farligt att inte göra en slidöppning i ett sådant fall, helt beroende på hur barnet reagerar på hormoner som styr livmodern när hen kommer till puberteten. Att göra något åt det först när det är för sent är inte speciellt smart.
 
Många kanske förresten tänker på det faktum att barn måste ha namn och att många har svårt att relatera till någon som inte har ett namn. Dessutom så finns det en trend i vårt samhälle att ge våra barn könade namn. Därför tänker många att jag borde vilja veta barnets kön tidigare för att kunna ge det ett namn och börja relatera till det.
 
Det finns tre namn som jag tycker är extra fina. Jag tänker inte berätta dem, jag håller dem för mig själv.
 
Ett av dem landar typiskt inom kategorin "pojknamn", trots detta så finns det just nu 23 kvinnor i Sverige som har namnet, samt 1 av dem som har det som tilltalsnamn. Jag skulle inte har något problem att döpa en eventuell dotter till det. Ett av dem landar typiskt inom kategorin "flicknamn", i Sverige finns det endast 2 män med detta namn och ingen av dem har det som tilltalsnamn. Detta namn skulle till och med jag ha svårt att döpa en eventuell son till. Det tredje namnet är typiskt könsneutralt, och trots att namnet i sin helhet är vanligare bland kvinnor så är det fler män som har det med den stavning som jag gillar bäst. Jag skulle inte ha något problem med att döpa ett framtida barn till detta oavsett dess kön.
 
Jag skulle heller inte ha problem att relatera till mitt barn innan hen har fått ett namn. Jo, lite kanske, men jag kommer absolut att försöka att inte ha problem med det. Intala mig själv att det inte finns några problem med det. Ha alla vägar öppna till dess att vi har hunnit reflektera över vilket namn som passar barnet bäst. Snarare än att gå in i någon slags tanke "Om det blir en flicka får hon heta si, men blir det en pojke så får han heta så."
 
Därför skulle jag inte ha några problem med att inte få veta barnets kön fören efter födseln och utan att få det verbalt upptryckt i mitt ansikte.
 
Så, detta är något som jag vill. Jag vill slippa att någon ska berätta barnets kön för mig. Jag vill bara veta att barnet är friskt och sedan kan jag själv notera barnets kön när uppståndelsen kring själva födseln har lagt sig.
 
 
PS. Nej, jag och min partner väntar inte barn. Detta handlar om ett potentiellt framtida barn.

PS2. Såg precis att Hannah har skrivit ett inlägg på sin blogg om att de nu har kollat könet på sitt kommande barn och har ett namn till det. Kul för dem! Bara för att jag inte vill att någon ska berätta för mig vad mitt barn har för kön så betyder inte det att jag ska hindra andra från att få ta reda på det på vilket sätt de önskar. Därför kul för dem, för att de var intresserade (antar jag) och nu fått veta det. :) Sen vill jag förresten påpeka att detta inlägg inte har något med Hannahs inlägg att göra. Jag började skriva detta för flera dagar sedan och har bara inte publicerat det fören nu.

Kommentarer
Postat av: Matilda // Flatbloggen

Åh, jag tänker som du... Tyvärr är min partner mycket mindre genusmedveten osv... Förhoppningsvis kanske hon hinner bli innan vi ska skaffa barn. Tveksamt dock :P

Svar: Vad kul att du tänker som jag i denna fråga :) Att din partner inte är så genusmedveten är väl kanske lite trist i sig, men även genusmedvetna vill ibland veta könet på sitt barn innan födseln eller precis efter födseln. Jag tycker inte att det är något fel med folk som vill veta, för vissa vill ju förbereda sig på ett eller annat sätt. Då menar jag inte förberedelse i form av könade kläder eller liknande. Det jag menar är snarare förberedelse inför barnets uppväxt, att vara förberedd på vad barnet kanske kommer att gå igenom under uppväxten och vilka fördomar och stereotyper hen kommer att möta. Personligen tänker jag att jag vill ta det som det kommer, det är inte som att jag vill veta när jag och en partner väntar ett barn vilka fördomar som kommer att tryckas upp i ansiktet på barnet under dess uppväxt, redan då. Det tar ändå några år för barnet att växa upp (även om tiden är relativ vilket gör att det känns som om åren går fortare och fortare), så jag har gott om tid att förbereda mig inför sådant under barnets uppväxt, alltså inget jag känner att jag behöver förbereda mig inför redan när barnet väntas. Din partner kanske dock känner att hen vill veta barnets kön så tidigt som möjligt just för att förbereda sig på vad som kan hända under barnets uppväxt så tidigt som möjligt. Jag tycker att det är viktigt att båda(/alla) föräldrarna till ett barn får välja hur stor vikt de vill lägga vid barnets kön och hur tidigt. Men det bästa är ju om det görs för genusmedvetenheten, vilket det kan vara oavsett att vilja veta så tidigt som möjligt eller så sent som möjligt vad barnet har för kön.
Intersexorwhat

2013-04-28 @ 08:18:20
URL: http://flatbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0