Skulle gemensamma omklädningsrum fungera?

 
Jag var och tränade här om dagen och då slog mig tanken på omklädningsrummen. Det finns ett för damer och ett för herrar. Något som jag flera gånger har sett som något drygt när jag går och tränar tillsammans med någon av annat kön än jag.
 
Jag tycker att det är bra att det finns separata omklädningsrum. Många känner sig redan hemskt obekväma med att byta om tillsammans med andra, tur att de då åtminstone slipper att byta om tillsammans med alla.
 
Men jag tycker nästan att det borde finnas även gemensamma omklädningsrum. Inte endast omklädningsrum för kvinnor respektive män. Om jag eller den jag går och tränar med har glömt att ta med sig hänglås, då får vi ett problem ifall vi har olika kön eftersom vi inte kan dela skåp. Visst att jag inte skulle kunna tänka mig att klä av mig inför i princip vem som helst, men så känner jag även när jag är i "mitt" omklädningsrum. Känner jag mig obekväm för att det är för många människor där eller för att jag tycker att någon stirrar mycket på mig eller om det är någon där som jag av annan anledning inte vill byta om framför, då går jag in på en toalett och byter om.
 
Jag skulle däremot inte ha något problem att byta om tillsammans med någon av annat kön än jag, om det var en person som jag kände på rätt sätt. Detta skulle till exempel kunna vara en partner eller en barndomsvän.
 
Sen tror jag dessutom att det inte skulle bli alls lika obekvämt för de barn som måste följa med föräldrarna in i "fel" omklädningsrum på till exempel badhuset. Det är ganska vanligt med små pojkar som byter om tillsammans med sina mammor på badhus och vice versa (fast jag tror ändå det är vanligare med pojkar på damernas än tvärt om). Hade jag varit ett av dessa barn så hade jag nog känt mig mer obekväm med att vara i ett omklädningsrum med bara en massa tanter/gubbar än att vara i ett omklädningsrum där det är blandat. Sen skulle det förstås vara upp till föräldern om hen vill gå in i ett blandat omklädningsrum eller inte.
 
En annan aspekt är att jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara för alla transpersoner eller andra med en könsidentitet som står utanför vår tvåkönade världsbild. Detta har jag tagit upp tidigare, men det kan vara bra att ta upp det igen. Jag kan tänka mig att många personer som står utanför vår tvåkönade världsbild kanske undviker omklädningsrum så pass att de kanske inte får den träning de behöver eller så att de kanske får rapporterat skolk om det gäller i en skolsituation. Det är inte bara tråkigt, det är även dåligt att de inte får bättre chanser att byta om. För många, eller åtminstone en del, av dessa personer tror jag att det skulle vara en stor lättnad att kunna byta om i ett gemensamt omklädningsrum.

Den största riskten jag ser med gemensamma omklädningsrum är att en del som inte har några problem med att gå till "sitt" omklädningsrum skulle utnyttja ett gemensamt omklädningsrum på fel sätt. Men jag undrar hur stort detta problem skulle kunna bli egentligen.
 
Jag tror faktiskt att det skulle finnas fler fördelar än nackdelar med gemensamma omklädningsrum, så länge vi har kvar de separata omklädningsrummen också.
 
Är det någon av er som har erfarenhet av gemensamma omklädningsrum? Jag har hört att de ska finnas.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0